src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Daikon dag 2

Nästa inlägg i mitt pågånde projekt, som ni kan läsa om här, är kokt daikon.
 
Själva kokningen är inget avancerat, bättre kokt på lägre värme under längre tid än stormkokad under kort tid, that´s it. Ett riktmärke att gå efter för att hitta rätt konsistens är att låta rättikan koka några minuter till efter att du kan sticka en ätpinne rakt igenom en skiva utan att behöva ta i. Väl uppe på tallriken har jag tillsatt lite soya, lite salt och lite risvinsvinäger. När jag säger lite menar jag lite, ta det lungt med smaksättningen så att rättikans inneboende smak kommer fram. Liksom den stekta varianten passar de här skivorna utmäkt som tillbehör till i prinicp vad som helst, men det funkar även att småäta på framåt kvällen istället för att ta en macka. Rekommenderas.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0