src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Daikon dag 7

Och så har vi kommit fram till mitt superambitiösa projekt, syrad daikon. Har du missat tidigare inlägg kan du börja här.
 
 
Att syra grönsaker är inget man gör på en kvart, det kräver ganska mycket meck och krångel och prylar. Vi börjar från början, skär upp grönsaker. Jag har förutom rättikan styckat upp några rödbetor som låg och skräpade i hopp om att hitta en god smakkombination och en trevlig färg.
 
Nästa steg är att fixa ihop vätskan som grejerna ligger i. Detta kräver dels noga beräkning av mängden salt för att det ska blir rätt förutsättningar och dels en skvätt vassle som kräver lite krångel att få fram. Det smidigaste sättet att få fram vassle är att värma upp filmjölk tills den nästan kokar och sedan sila den genom en fin duk.
 
Silduk framme
 
När du lämpat över alla grönsaker i ett lämpligt krus fyller du på med tre delar vatten och en del vassle samt ett kryddmått salt/dl som kärlet rymmer. Sedan gäller det att hitta något som pressar ihop grönsakerna en aning, själv använde jag en stilton-burk som passade precis i öppningen på syltkrukan jag använde. Dels förhindrar burken att grönsakerna lägger sig vid ytan på vätskan och dels så pressar den ihop grönsakerna en aning.
 
Låt nu burken stå i rumstemperatur 4-5 dagar och flytta den sedan till ett svalt utrymme där den kan stå i ytterligare två veckor innan syrningen är fullbordad.
 
Resultatet blev... beklagligt. När jag efter fem dagar skulle flytta ner krukan i matkällaren kände jag att det luktade apa, genom gummipackningen (!), så det var bara att slänga innehållet. Var därför lite försiktig med att följa mitt recept, om du ser var felet ligger får du mer än gärna påtala det. Trots att det blev ett fiasko så är jag ändå lite glad på något sätt. Att människor under mycket enkla förhållanden i tusentals år har kunnat få till exakt salthalt och temperatur och hermeneutiskt tillsluta sina lerkrus med grönsaker men jag som har drösvis med kokböcker och internetforum misslyckas, är lite fint.
 
Den överblivna vasslen och joxet i silduken ledde till lite nya, ej daikon relaterade, projekt som lyckades betydligt bättre. Jag återkommer om detta inom kort.
 

Kommentarer
Postat av: sessy

steriliserade du burkarna?
Annars kan väl lite vad som helst mutera och trivas...

Svar: Japp, diskade, lät torka och fyllde sedan på med kokande vatten.
Bera

2012-08-28 @ 20:48:50
URL: http://sjomajlin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0