src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Ingefärsdricka

Varje gång jag lagar mat med ingefära i så blir det en rejäl bit över. Ibland går det lösa genom att planera in fler rätter med den aktuella ingrediensen samma vecka, men det där med planering har aldrig varit min grej. Istället gör jag gärna ingefärsdricka på överblivna bitar.
 
Börja med att tärna upp ingefäran i lagom stora bitar och lägg bitarna i vatten. Tillsätt sedan lämpliga kryddor såsom kanel, kryddnejlikor eller/och kardemumma. Med fördel kan sedan en citron pressas ner i grytan, själv föredrar jag att gröpa ur citronen med en grapefruktsked så att man får med fruktköttet. Nu kan du även välja att söta drycken, med honung eller socker, men eftersom jag oftast använder drycken som törstsläckare eller måltidsdryck hoppar jag över detta moment. Koka.
 
 
När vattnet har kokat upp och joxet har stått till sig en stund kan blandningen silas av direkt eller så kan du låta den stå en natt i kylen innan du silar. Det fina i kråksången är att det egentligen inte spelar så stor roll, blir det för starkt spär du bara lite extra innan du dricker.
 
 
Word of warning though, beroende hur stark drycken blir finns en liten risk att allt annat du blandar i tillbringaren ett tag framöver kommer ha en svag smak av ingefära, men det får man leva med.
 
Återkom gärna med utlåtanden och erfarenheter om ni prövar receptet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0