src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Cawdor

 
Idag blir det lite Cawdor, mitt favoritgäng i Necromunda. I alla fall var de det när jag spelade för 15 år sen, när jag tittar på figurerna idag är jag inte längre lika förtjust i dem. Deras kläder är medeltidsinspirerade med mycket läder och nitar och från figur till figur är det väldigt lite variation, de ser nästan likadana ut allihop vilket blev lite tjatigt när ett helt gäng skulle målas. Jag var säker från början på att jag ville ha blått tyg med rött trim (detaljer) på men jag kliade mig i huvudet länge över färgen på maskerna och hanskar m.m., jag valde mellan brunt och svart och bestämde mig till sist för brunt. Jag tycker att de här gubbarna turned out all right over all, de ser verkligen ut som ett gäng när de står uppställda sida vid sida, men jag hade nog trots det valt andra färger idag.
 
På bilen ovanför ser ni först ledaren för gänget, Melchior. Förutom auto-pickan som är ett monster i närstrid har han en chainripper (ett motorsågssvärd), även det ett monster i närstrid. Det syns knappt på bilden men han har en Bolter på ryggen, d.v.s. ett mycket pålitligt och effektivt avstånds-vapen. Just denna mini kan ta sig an i princip vilken situation som hellst med gott resultat. Nästa figur är en juve med en kniv och en stub-gun, stubben är riktigt kraftig, men inte överdrivet pricksäker, så varje gång man skickar fram denna knatte är det en kalkylerad risk. Sist ut är en ganger med en hagelbrakare.
 
 
 
Här är ytterligare en ganger med en auto-rifle. Notera de olika nyanserna i håret samt nitarna på luvan. På denna modell försökte jag mig på lite baseing - d.v.s. att fixa till plattan så att den ser ut som mark. Resultatet blev som ni ser ganska... meh.
 
Necromunda fick några år efter sin storhet en ny regelbok, som fortfarande finns till salu tror jag, med justeringar på vissa områden och lite nya regelavsnitt. Bl.a. gavs varje gäng vissa grundförmågor för att det skulle vara mer än en visuell skillnad på de olika gängen. Cawdor fick en drös med närstridsegenskaper, vilket är mycket märkligt då det inte finns en enda ganger-mini med närstridsvapen, dessutom är Cawdor-figurerna kända för att vara svårmoddade, så, om jag någon gång skulle få tillfälle att spela igen skulle jag undvika mitt gamla favoritgäng på grund av denna regeländring.
 
Nästa vecka tar vi en titt på Goliaths, det sista gänget jag har, och sen blir det några veckor med specialkaraktärer. Ses då.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0