src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Agricola

Agricola
 
Nästa spel vi ska titta på är Agricola, men när jag satte mig ner för att börja skriva insåg jag att jag inte hade tillräckligt bra koll på reglerna, därför lämnar jag ordet till en gäst denna vecka. Varsågod.
 
Gästens blogg: sjomajlin.blogg.se

 
Även med ganska små språkkunskaper hör man ju nästan på namnet att spelet har något med jordbruk att göra, och just så är det.

Varje spelare får en bit mark på ett  spelbräde, med en stuga och flera tomma fält som man har att bruka. I stugan bor de två gubbarna man har att spela med.
Nu gäller det att utnyttja sin mark på bästa och mesta möjliga sätt. Renovera eller bygga ut stugan, plöja åkrar och så grödor, bygga hagar och lador för boskap.
 
Några ladugårdar och gärsgårdar och kossor

På den gemensamma spelplanen finns händelsefält. Varje spelare får ställa ut sina gubbar på den aktivitet man vill göra. Här gäller det att planera framåt. Vill jag exempelvis bygga staket till ett par hagar med ena gubben måste jag se till att jag har tillräckligt med virke. Har jag inte det får jag först samla trävirke med första gubben och sen bygga staket med andra gubben.
Förutsatt att de fälten finns lediga när det är min tur. Alla spelares gubbar står kvar tills rundan är avslutad, så den som är sist har minst att välja på.
För varje runda vänder man dessutom upp en ny händelse.
 
De olika rundorna och aktiviteterna spelet har att erbjuda

Vid spelets slut får man minuspoäng för de rutor som är tomma på ens mark, så det gäller att planera. Just minuspoängen är lite luriga.
I spelet finns får, oxar och svin. Man får poäng för de djur man har när spelet är slut, men har jag bara svin får jag minuspoäng för att jag inte har får och oxar. Likaså för grödor.
 
 
En del av alla grödor, byggnadsmaterial och boskap som du kan samla på

För att ytterligare stressa spelet är det ett antal skördetillfällen vid givna intervall.
Vid skörden ska alla ens gubbar äta, har man inte ordnat med mat åt dem får man ta tre minuspoäng för varje mat som saknas.
Vid skörden får man också skörda de åkrar man har sått, och om man har två eller fler djur av samma art, och det finns plats för fler djur, får man smått i hagar och lador.
 
Japp, som om detta inte var nog att hålla reda på får man också ett antal kort man kan spela med.
Dessa kort ger spelaren som har dem möjlighet att bryta mot reglerna.
Exempelvis kan ett kort innebära att man får en extra mat varje gång man fiskar.
Dessa kort måste man inte använda, om man tycker det är mycket att hålla reda på, men när man börjar få lite koll på spelet är det intressant att försöka kombinera kort och taktik för att få fördelar.
Det är en hel del att hålla koll på när man spelar agricola, men det är faktiskt inte så svårt som det låter när man väl sitter med spelet framför sig. Man har tid på sig att resonera och hjälpas åt, förutsatt att man spelar för att ha trevligt tillsammans och inte bara vill vinna.
Från 12 år står det på lådan, det får man väl utgå från stämmer. Det krävs ett visst mått av strategi och planeringsförmåga.
 

 

Ett trevligt spel som aldrig går att spela likadant två gånger. En utmaning.
 
Om ni vill ha mer information innan ni springer ut och köper spelet så har ni spelets boardgamegeek sida här:
http://boardgamegeek.com/boardgame/31260/agricola
 
Och under följande länk gömmer sig en riktigt härlig snubbe som ger er en ordentlig genomgång av reglerna:
http://www.youtube.com/watch?v=hwPgWjzx-Cc

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0