src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

The Great World Game - Örjan Persson



Det här borde kanske placeras i en hybridkategori mellan dataspel och böcker, för boken jag har läst utspelar sig i ett dataspel, hmmm.




Författaren Örjan Persson har skrivit några stycken ungdomsböcker och jag har tidigare stött på en ganska lättläst och lättsmält bok med titeln Vargspår. I den aktuella boken, liksom i några andra av honom, undersöker Örjan en verklighet som sträcker sig bortom vår egen och in i datorerna som omger oss.

I boken följer vi Tobias, en helt vanlig kille med stor passion för datorspel, som en dag möts av ett meddelande på sin datorskärm. Han får ett erbjudande om att delta i The Great World Game och nyfiken som han är klickar han på OK. Han sugs in i datorn och hamnar i en värld inte olik vår egen men som helt tydligt skiljer sig på en rad mycket viktiga punkter. Den korta versionen är att den nya världen är byggd kring konventioner hämtade från det sena 90-talets dataspel (då boken är skriven) och efter Tobias ankomst dyker fler och fler spelare upp. Spelarna, alla ungdomar, tävlar mot varandra utan att veta vad målet med spelet är och det slutar med att Tobias möter till slut spelets skapare som slagit sig ner inne i sin egen skapelse. Skaparen är en indisk vetenskapsman som enligt egen utsago är den verkliga upphovsmannen till MS DOS. Han har lurat in ungdomarna i spelet för att lära dem en viktigt läxa beträffande människans aggresiva natur och hur vi bejakar denna genom att spela datorspel utan tankar på konsekvenserna för... ja vem?

Boken innehåller en rad logiska luckor och försöker nå filosofiska poänger som ligger lite för långt bort för att vara inom räckhåll. Boken rankar inte in bland de bästa jag läst, för att uttrycka det milt, men heller inte bland de sämsta. En av de mest positiva saker man kan säga om boken är att den bara är 174 sidor lång, så man blir av med den ganska fort, första gången jag läste den så klämde jag hela härligheten en lördag när min fru jobbade. Det är inget mästerverk men jag kan tänka mig att rekommendera den till, ptja, någon som gillar datorspel kanske. Anledningen till att jag alls nämner denna bok är för att jag precis börjat läsa en manga på ungefär samma tema, mer om det på måndag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0