src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Kishu


I min jakt på umebushi har jag gjort räder i samtliga asiatiska butiker i min omnejd utan reultat. Jag har dock hittat en hel del annat intressant, främst godis och snacks (varav minst 50% smaksatt med wasabi). Jag har även hittat the next best thing next to umebushi, kishu!
Återigen behöver jag poängtera att jag är lekman i sammanhanget, kishu kan vara precis samma sak som umebushi, eller inte ha något med umebushi att göra alls for all I know. Om någon av er därute vet får ni gärna berätta.

Jag hittade i alla fall tre olika varianter av kishu. Jag vågar inte ge er någon exakt definition för vad kishu är, men det rör sig i alla fall om torkade japanska plommon.




Skillnaden på förpackning ett och två var att plommonen i förpackning ett har kärnan kvar, annars smakar de lika dant. Plommonen i den tredje förpackningen är inte helt uttorkade utan istället lite skrumpna och fortfarande smetiga.


De tre varianterna: Torkad med kärna, torkad utan kärna, typ halvtorkad med kärna.

Smaken är svår att beskriva: salt, syrlig och söt samtidigt, fantastiskt gott i alla fall. Jag kan tänka mig att det inte faller alla i smaken men för mig är det helt klart något av det godaste jag ätit på länge. Plommon nummer tre, d.v.s. den smetiga sorten, har jag tänkt att kärna ur och använda som fyllning i onigiri vid tillfälle, kanske nästa helg. Jag återkommer.


Ps. Innerst inne undrar jag om japanerna verkligen äter de här plommonen, eller om de bara säljer all frukt som blivit för gammal till oss här borta i väst och lurar oss att det är traditionella japanska delikatesser. Ungefär som den här: http://www.youtube.com/watch?v=yCHtd5PUcm8 .ds

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0