src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Sniper Elite V2

 

Spelet utspelar sig under andra världskrigets sista dagar och spelaren iklär sig rollen som amerikansk krypskytt. Ditt uppdrag är att förhindra att tyska raketspecialister, eller deras arbete, hamnar hos ryssarna. För att lyckas med detta behöver du kortfattat knäppa en massa viktiga snubbar och spränga lite prylar i luften.

 

De flesta banor inleds med sekvens där du smyger dig fram för att ta dig in i en raketfabrik, ta dig fram till en bra position för att skjuta eller placera ut sprängladdningar längs en väg. När du väl lyckats med det brakar det lös hejdundrande eldstrider då fienden försöker storma byggnaden du gömt dig i och uppdragen slutar med att du flyr mot säkerheten. Om du är taktisk nog kan du placera ut snubbel- och trampminor i fiendens väg och förhoppningsvis lyckas ta livet av några stycken på det sättet, förutom prickskyttegeväret har du även tillgång till k-pistar, men bössan är fortfarande ditt huvudsakliga vapen.

 

När du smyger dig fram har du störst nytta av din ljuddämpade pistol. Den är ganska värdelös så varje skott är en kalkylerad risk då man missar lika ofta som man träffar. Man kan även kasta stenar för att lura iväg vakter från sina poster, eller vänta in höga ljud som döljer ljudet från din bössa. K-pistarna är liksom pistolen ganska kassa och bör bara användas på korta avstånd och i nödfall. Det bästa alternativet är att undvika strid helt och hållet, men dels tillåter inte banornas layout alltid detta alternativ och dels ställer kontrollerna till det en del för dig. Framförallt när man kryper beter sig spelarmodellen ganska knepigt åt och jag har mer än en gång fastnat i en dörröppning trots att det inte finns något synligt hinder. Även i närstrid ställer kontrollerna ibland till det, speciellt i kombination med kameran som inte alltid visar det jag vill se. Att sikta runt hörn eller över en mur fungerar för det mesta, men ibland blir det onödigt krångligt och det går inte på förhand lista ut vad du kan använda som skydd eller ej.

 

När du väl får ta fram bössan blir det desto roligare. Det märks att utvecklarna har lagt krutet på dessa sekvenser. Gravitation, vind och andning spelar in när du ska placera dina skott och när du lyckas får du ofta se en kort filmsekvens över kulans väg genom luften följt av en röntgenbild över vilka inre organ kulan penetrerar och vilka ben som krossas. Lyckas du dessutom ha två mål eller fler i siktlinjen får du följa den deformerade kulans väg in i nästa mål. De olika skotten ger olika poäng och du får även veta hur långt bort målet var från dig. Detta gör att man inte enbart roar sig med att försöka få in så många headshots som möjligt utan även lung- och hjärtskott eller skott mot nackkotorna. Jag kan även meddela att en stackars tysk förlorade båda testiklarna när han försökte springa mot skydd.

 

Överlag är dock spelet inte enastående. AIn funkar sådär, banorna har i princip en möjlig väg till nästa mål och kontrollerna är ett bekymmer. Men likväl är det ett unikt spel som är väl värt att prova. Smygandet och gömmandet av kroppar påminner om både det gamla hederliga Commandos och Hit Man, båda personliga favoriter.

 

Länk direkt till screenshots: http://sniperelitev2.com/us/media/screens.html (Vågar man länka till bildena direkt, eller blir man stämd då?)

Och en länk till spelets officiella sidan: http://sniperelitev2.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0