src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Bubbelte

Bubbelte , eller buba-te, är ett samlingsnamn på tedrinkar, varma eller kalla, ibland smaksatta med frukt, som alla innehåller tapioca-pärlor. Tapioca är en växt vars rot innehåller kopiösa mängder stärkelse, stärkelse som ofta används som förtjockningsmedel i mat, eller baltas ihop till små bollar som kallas tapioca-pärlor.
 
Det du behöver är:
 
En kopp te, så stark som möjligt.
En skvätt mjölk.
Valfri smaksättning i form av frukt, bär, eller jos.
Tapioca-pärlor.
Socker.
 
1. Förbered pärlorna genom att koka upp rikligt med vatten i en kastrull. När vattnet kokar lägger du i 1dl pärlor och rör runt så att de varken fastnar i botten eller i varandra. När alla pärlor flutit upp till ytan låter du dem koka 3-4 minuter till innan du sänker värmen och låter dem puttra under lock i 10-15 min.
 
2. Under tiden förbereder du sockerlag, genom att röra ut 1/2 dl socker i 1/2 dl kokande vatten. När pärlorna har kokat färdigt fiskar du upp dem och lägger dem i kallvatten en stund. Häll sedan av dem och blanda dem med sockerlagen.
 
Lite bär, färdiga pärlor i skålen och obehandlade till höger
 
3. Jag körde bären och en skvätt mjölk med stavmixer, vilket förutom att finfördela bären även skummade mjölken en aning.
 
4. Bland ihop allting. Börja med pärlorna och sockerlag i botten på ett högt glas, häll sedan på den smaksatta mjölken och te efter behag. Jag blandade ungefär 50/50 och bestämde mig för att det var pecis lagom.
 
5. Profit!
 
 
Jag gjorde både en varm och en kall variant på samma recept och njöt ungefär lika mycket av de båda glasen. Egentligen bör drinken avnjutas genom ett sugrör tjockt nog att släppa igenom pärlorna men något sådant hade jag inte. Våga er nu på den här drinken och höll ögonen öppna efter tapiocapärlor nästa gång ni handlar i en asien-livs-butik.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0