src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Tapioca Pudding

Med tapiocapärlorna jag använde fär att göra bubblete har jag även svängt ihop en annan efterrätt, tapioca pudding.
 
Du behöver:
 
1/2 dl socker
3 dl mjölk
4 ägg
Tapioca-pärlor
Valfri smaksättning
 
1. Förbered tapioca-pärlorna, beroende på vilken variant du har hittat kan detta moment se ganska olika ut men oftast ska de koka och ligga i blöt under minst 30min.
 
2. Vispa ihop 2 ägg + 2 äggulor i en skål tills smeten börjar bli luftig. Om det är svårt att få ner luft i äggen hjälper det att röra ner lite av sockret.
 
3. Värm mjölken och lös ut resten av sockret. Tillsätt även valfri smaksättning, jag har valt att göra en te/vanilj-kombo.

En personlig favorit i baksammanhang är vaniljpulver, mycket mer smak än essens eller vaniljsocker men betydligt billigare än en riktig stång. En nypa räcker.
 
Istället för att röra runt med en sked i mjölken rör jag i all enkelhet runt med en laddad tekula, smaksättningen är därmed färdig.
 
4. Nu börjar finliret. Tillsätt en skvätt mjölk i taget till de vispade äggen och fortsätt vispa under tiden, ju noggrannare du är under detta moment och ju längre tid du låter det tar, desto bättre konistens får du i slutändan.
 
5. Häll tillbaka den färdigblandade puddingsmeten i grytan och ställ tillbaka den på den eftervarma plattan under konstant omrörning. Här gäller det att få smeten att börja tjockna utan att det bildas klumpar. Om du som jag har en induktionshäll krävs det ännu mer fingertopskänsla då plattan behöver vara påslagen. Börjar smeten klumpa sig är det egentligen ingen fara, det smakar lika bra men konsistensen blir lite träligare.
 
6. Precis på slutet tillsätter du 1dl av de färdiga tapioca-pärlorna. Häll sedan puddingen i formar och ställ kallt över natten.
 
7. Profit!
Eller, nja, det ser ju kanske inte jätteroligt ut. Lite som kräks, men gott var det. Kombinationen av te/vanilj passade riktigt bra till tapioca-pärlorna som är smaksatta med grönt-te.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0