src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Sojamjölk

Jag har nämnt sojamjölk några gånger vid det här laget så det är väl dags att ägna lite mer tid åt detta fenomen. I asien har det använts i några tusen år men här hemma i väst är det något ganska nytt. Det började dyka upp i hälsokostbutiker och trillade sedan över till vanliga butikshyllor som ett alternativ till vanlig mjölk för laktosintoleranta och veganer. Eftersom jag är vegetarian och är gift med en laktosintolerant så har jag satt i mig ganska mycket sojaprodukter under åren och det de har gemensamt är att de har en bismak av sojaböna, duh! Kort sagt går det inte låtsas att sojamjölk är mjölk utan det bästa är att helt enkelt använda det i sin egenskap av just sojamjölk. Hursomhelst.
 
1. Blötlägg bönor.
I detta recept använder jag ungefär 300g sojabönor. Lägg dem i blöt över natten och snåla inte med vatten, de sväller ganska mycket. (över natt = 8-12 h)
 
2. Mixa bönor.
Häll av vattnet som bönorna legat i och häll på nytt. Några exakta mängder är svårt att ge, häll på vatten tills bönorna exakt blir täckta. Använd sedan en stavmixer eller en matberedare och kör på tills det inte syns några spår av bönbitar.
 
3. Koka bönjox.
Jag börjar med att koka upp 1l vatten och häller sedan på den mixade bönvätskan och låter detta koka upp under konstant omrörning. Låt sedan mjölken koka i 10-15min under omrörning och passning för det här kokar över vansinnigt fort.
 
4. Sila bönjox.
Låt koket stå någon minut och sila sedan genom duk.
 
5. Låt mjölken svalna.
Ställ undan kärlet med den färdigsilade mjölken svalt och låt det svalna helt innan användning.
 
Det som hänt nu är att all smaskig protein i bönan har tagits till vara men alla svårsmälta växtdelar avskiljts. Så om man är lite pryd, eller jobbar i ett öppet kontorslandskap, och därför helst undviker frekvent förekommande gasutsläpp kan denna metod att konsumera baljväxter vara att föredra. Mjölken kan användas på olika sätt, men om man tänker dricka den kan jag rekommendera en tillsats av en mindre mängd rörsocker då detta lyfter fram den naturliga sötman i bönan. Om man fortfarande efter det tycker att bönorna smakar lite mystiskt så kan svart sojamjölk vara att föredra. Mjölken håller någon dag i kylen, men inte så länge som en vecka.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0