src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Bleach 1-2

 
 
Med väldigt få undantag har jag bara hört negativa omdömen om den relativit nya serien Bleach. Att döma av hur många böcker det finns och hur mycket merchandise det finns att tillgå så verkar serien vara populär, men på de forum där jag läst om serien verkar medlemmarna vara överens om att serien är ytlig och saknar kvalitéer. Oftast har jag höga förväntningar när jag ger mig på en serie så det ska bli kul att läsa en serie utan några förväntningar alls. Here goes.
 
 
Ichigo Kurasaki verkar till en början vara en ganska vanlig tonåring. Han bor med sin far och sina två yngre systrar, Karin och Yuzu, i anslutning till sjukhuset som hans pappa driver. Ichigos mest utmärkande drag är hans starkt oranga hår och hans färdigheter i kampsport, men han bär på en hemlighet, han kan se spöken.
 
En dag möter han dödsängeln Rukia som dyker upp för att bekämpa en "ihålig" som angripit Ichigos familj. En ihålig är ett slags ande som istället för att fortsätta till dödsriket stannar kvar i vår värld och äter levande själar. Rukia är utsänd för att stoppa den ihålige och skydda de oskyldiga som hamnar i dess väg. Dessvärre går det inget vidare och i ett desperat ögonblick tvingas Rukia låna ut en del av sin kraft till Ichigo. Ichigo visar sig besitta en enorm andlig kraft och istället för att absorbera en del av hennes magi får Ichigo hela hennes kraft i sig.
 
När striden är avklarad får Rukia och Ichigo ett problem, Rukia som blivit av med sina krafter kan inte längre utföra de uppgifter som dödsriket kräver av henne och Ichigo är inte villig att ta på sig rollen som dödsängel. Efter en del övertalning och tack vare det faktum att det fortsätter dyka upp ihåliga som behöver bekämpas så axlar Ichigo motvilligt sina nya arbetsuppgifter. Varje gång han förvandlas till dödsängel måste han lämna sin kropp och till en början löser Rukia det åt honom genom att klappa till honom med en speciell handske men efter ett tag införskaffar hon Själagodis. Genom att svälja en pastill lämnar Ichigo sin kropp och i hans ställe intar en "ersättnings-själ" hans kropp tills att han är tillbaka. Dessvärre visar det sig att de skumma typer som sålde själagodiset till Rukia inte hade riktigt koll på vad de sålde, ersättningssjälen som tar över Ichigos kropp visar nämligen inga tendenser till att vilja lämna tillbaka den.
 
 
En karaktär som kan se spöken är inte unik i manga, tidigare har jag skrivit om XXXholic och Shaman King som bygger på liknande upplägg, och liksom de serierna är det något här som genast fångar min uppmärksamhet. Stilen på teckningarna är modern och kaxig och är ibland lite skissartad på samma sätt som t.ex. Hellsing, vilket jag gillar. Storyn är medryckande men striderna är lite intetsägande, trots att de faktiskt är ganska många. Det som driver denna serie är karaktärerna och en riktigt skön stil, och jag gillar det.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0