src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Iskaffe

Då var det sommar igen och därmed dags att återuppliva en feature som såhär i värmen är mer än aktuell: svalkande drycker. Jag kan börja med att tipsa om att Ayran, som jag gav recept på för ungefär ett år sedan, numer finns att få tag på i en del större mataffärer. Håll utkik efter de här förpackningarna i sommar, passar utmärkt till picknick och grillat.
Ayran!
 
Vidare till dagens huvudattraktion: iskaffe. Det hela börjar egentligen med att jag ofta köper en kall kaffe i kyldisken när jag är och handlar och att de kostar ganska mycket, och smålänning som jag är går tankarna: "Det här måste man ju kunna göra själv." Efter lite experimenterande har jag fått fram ett recept som smakar precis lika gott som köpekaffe, gör som följer.
 
1. Kaffe
När det gäller kaffet finns det två lösningar, ställ in svalnat bryggkaffe i kylen över natten eller kallbrygg. Om du vill kallbrygga kaffet ställer du helt enkelt in en laddad kaffepress i kylen, alltså utan att ha kokat vattnet, över natten och pressar ner den på morgonen när det är dags att använda kaffet. Någon extra sked kaffepulver kan behövas för att få upp styrkan.
 
2. Mjölk
I mjölken (2dl) blandar jag i ungefär en tesked florsocker och en tesked kakao för att sedan vispa ihop den ganska hårt så att det blir skum på ytan. Kakaon är i sammanhanget väldigt viktig för utan den blir drycken ganska blaskig och riskerar att bli söt i överkant. Med lite kakao får man tillbaka både lite beska och must i botten av smakpaletten utan att drycken smakar choklad.
 
3. Blanda
Lägg i isbitar i ett glas och slå på det kalla kaffet och den preparerade mjölken. Vad gäller proportionerna så spelar naturligtvis den personliga smaken stor roll och här finns utrymme för att experimentera. Om du har hittat en favorit i kyldisken eller på något café, försök helt enkelt att matcha färgen för att hitta samma blandning.
 
4. Variationer
För en lyxigare variant kan hälften av mjölken bytas ut mot vispgrädde, passar kanske inte på morgonen men till eftermiddagsfikat. Olika varianter av smaksatt kaffe kan användas, t.ex. irish cream, men du kan även tillsätta olika kryddor vid själva bryggandet, t.ex. kardemumma och kanel.
 
Hoppas det smakar!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0