src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Det där mystiska Rockmanspelet ...

Jag sprang på ett fan idag och när vi jämförde spelsamlingar och pratade rariteter så började jag sluddra lite lätt då vi kom till avdelningen Rockman. Rockman kallas Megaman här borta i väst och det finns mängder av spel i olika underserier. Nedan ser ni Rockman 7, som är fortsättningen på de första 6 spelen till famicom. Med på bilden är också underserien X, vilket de flesta trodde betydde 10 back in the day, men som alltså är bokstaven X som i låten X av bandet X Japan, därav titlarna på följande spel X2 och X3. Med på bilden är också Rockman and Forte (nere till höger).
 
Så om du har sprungit på mig idag och jag har svamlat om något mystiskt Rockmanspel som bara kom ut i Japan, så är det Rockman and Forte jag menar. Förutom Rockman kan man i detta spel spela som den andra figuren på bilden, Forte, som till skillnad från Rockman kan vrida sin arm och skjuta runt omkring sig som i Contra (Probotector för oss Europeer) ... nördsvammelavslutat.
 
En vacker dag kommer vi hit, men innan dess har jag fortfarande en rejäl trave Castlevania att plöja igenom, och en hög Metroid ... och en driva Zelda ... stay tuned.
 
 

Kommentarer
Postat av: Kalle-H

Tjena! jo jag var lite slumrig jag med xD
Förresten vi ska ha spel/fest kväll hos mig på fredag, sugen o komma över?^^

Svar: Jag har en spelning med bandet, men ngn gång i framtiden kanske, tackar för inbjudan.
Bera

2013-10-09 @ 20:53:29
Postat av: Rikard

Rockman & Forte är riktigt bra (märkligt nog också det enda Mega Man/Rockmanspel som jag spelat hittills). Spelet konverterades till GBA, en version som lyckades hitta hit till Europa. Jag ägde ett japanskt exemplar av denna portning men sålde det för snart två år sedan (ångrar det lite). Du har något att se fram emot, den saken är säker.

På tal om Contra så sitter jag på ett komplett exemplar av "Contra Spirits". Något Super Famicom att spela det på har jag dock inte än...(I'm weird, I know.)

Svar: Om man har lite koll på lödkolv och sånt är det inte alltför svårt att trolla en Snes regionsfri, men det är ändå lite hokuspokus att få vissa spel att funka. Bra spel är det i alla fall ... för det är väl typ Super Probotector eller är jag förvirrad nu igen?
Bera

2013-10-09 @ 21:56:38
Postat av: Rikard

Nja, jag köper nog hellre en japansk basenhet än att pilla med mitt PAL Snes eller mitt amerikanska "Snes Jr". Ja, Contra Spirits heter Super Probotector: Alien Rebels i EU och Contra III: The Alien Wars i USA.

Btw, vart köptes kassetterna på bilderna ovanför?

Svar: Jag lyckades få en japansk samlare att skiljas från dem. Kolla med japanspel om du är på konsoljakt, trevliga snubbar och bra service. Nu kanske jag är ute och cyklar igen, men funkar inte japanske spel på det amerikanska sneset? Efter att två små plastbitar pillats bort?
Bera

2013-10-09 @ 23:10:10
Postat av: Rikard

Det stämmer, amerikanska Snes och "Snes Jr" är inte regionslåsta, utan som du säger så är det bara ett fysiskt hinder i form två plastbitar som står i vägen. Dessa bitar sitter inte lösa, så man får helt enkelt klippa/skära/fila bort dem. För att spela europeiska spel så måste man modda eller använda konverter.

2013-10-10 @ 22:45:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0