src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Dashi

 
När det gäller matlagning och japanska recept så är det framför allt två besvärande faktum som ställer till det för mig. Nr 1 - det är svårt att få tag på ingredienserna. Nr 2 - jag är vegeterian. Samtidigt är det det som gör att jag tycker det här är roligt, dels krävs det lite sakletarfärdigheter och dels lite vegispåhitteri.
Den första viktiga ingrediensen i dagens recept är konbu, ett slags sjögräs som odlas på långa rep och förekommer i matkultur i hela sydostasien. Den andra nödvändiga ingrediensen är ett slags fiskflingor, vilket jag byter ut mot några shitakesvampar.
 
 
Det du behöver är:
Konbu - svårt att beskriva mängden, se bilden ovan med min hand som referens 
Torkade shitakesvampar - 3 blev precis lagom
Vatten - drygt 1liter.
 
1. Lägg konbun och svamparna i blöt i vattnet i en gryta i ungefär en timme.
 
2. Ställ grytan på spisen på låg värme och låt vattnet börja sjuda, låt sjuda någon minut men ej koka.
 
3. Ta ur algerna och svamparna och låt vätskan svalna.
 
Nu har du en förenklad vegetarisk variant av dashi, en buljong som utgör grunden i många japanska maträtter och soppor. Buljongen går att spara i kylen någon dag men smakar bäst samma dag som den tillretts. Jag återkommer snart med lite recept där dashi utgör grunden.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0