src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Misoshiru

Miso är något man antingen gillar eller inte gillar. Tillverkningsprocessen lockar antagligen inga nya anhängare till misoklubben - sojabönor får ligga och jäsa samtidigt som de möglar, sen ätar man det ... Hursomhellst så är miso fantastiskt gott och supernyttigt. Om du inte redan har prövat miso så tycker jag att det börjar bli dags för det.
 
Under mognadsprocessen tillsätts vanligen någon slags spannmål, såsom ris, vete eller korn. Grovt räknat kan man säga att de sorters miso som är mörka i färgen har en kraftigare smak än de som är ljusa. Miso går naturligtvis att få tag på i "asien-butiker" men börjar faktiskt dyka upp i ICA-butiker lite varstanns, så håll ögonen öppna. T.ex. så hittade jag en riktigt mörk och mustig genmaimiso på ICA i Lidköping.
Bästa ICA-fyndet någonsin, får du syn på en burk så ta med den hem
 
Så, grunden till misoshiru, eller misosoppa, är busenkel:
 
1. Koka upp 3 dl dashi.
2. Rör eller vispa ut 1-2 rågad tesked misopasta i dashin.
3. Förbered ev. tillbehör i en tallrik och slå därefter över den heta misosoppan.
4. Färdigt.
 
Om man inte har ingredienserna till dashibuljong, eller inte har tid att göra den, så går det röra ut miso direkt i kokande vatten. Vad gäller tillbehör så hade jag kunnat göra en lista med möjliga ingredienser som jag har gjort vid tidigare recept, men jag tror jag suger lite på karamellen och gör detta till en feature - dagens misoshiru!
 
Så, först ut blir misosoppa med rädisa:
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Magnus

Mmmm, låter inte alls dumt, faktiskt. Oavsett mögel och jästsvamp så fick du det hela att både låta och se smarrigt ut.

Svar: Jag bjuder!
Bera

2013-09-18 @ 16:03:39
URL: http://promisedland.blogg.se
Postat av: eVDEn EvE nAKliYAt

What's up, its good paragraph concerning media print, we all be
familiar with media is a impressive source of information.

Postat av: EvdEn eve nAkliYaT

Wonderful post however I was wondering if you could write a litte more on this topic?
I'd be very thankful if you could elaborate a little bit further.
Thanks!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0