src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Village

Med den svenska sommaren kommer också det svenska sommarvädret. Följdaktligen var det en fullkommligt legitim aktivitet att sitta inne under nationaldagen och spela brädspel.
 
 
Spelet Village låter dig styra en familj som börjar med en en enkel bondgård för att sedan sakta men säkert slå sig fram inne i byn där prestigefyllda yrken och rikedomar lockar.
 
Hemma på gården har du dina familjemedlemmar samlade innan du skickar ut dem i världen, här kan du skörda vete från fälten vilket underlättas om du skaffar dragdjur och plog. Ute runt kanten syns tio moln med timglas i, de representerar den kanske viktigaste mekanismen i spelet, tiden. Många av de olika aktiviteterna i spelet kostar resurser och en av resurserna är just tid. Varje gång du gör något som kostar tid flyttas en markör längs molnen och varje gång du tar dig runt ett helt varv så dör en av dina älsta familjemedlemmar.
 
När en familjemedlem dör placeras den, beroende på vilket yrke den hade, i byns krönikebok. När boken är full är spelet slut och förutom de poäng man samlat på sig under spelets gång får varje spelare poäng för familjemedlemmar i krönikeboken och familjemedlemmar som innehar en prestigefylld postion inom t.ex. kyrkan eller rådhuset.
 
 
Den andra resursen i spelet är de olikfärgade kuberna som förutom att fungera som betalningsmedel även styr vilka aktiviteter du kan ägna dig åt i byn. I början av varje runda slumpas kuberna ut på de olika aktiviteterna. Om man t.ex. vill utnyttja en av förmånenerna i rådhuset tar man först en av kuberna som är placerade där. Ibland leder detta till att man får ägna sig åt aktiviteter man egentligen inte vill, för att få vissa kuber, ibland får man skynda sig för att hinna före en annan spelare till de aktiviteter där det är ont om kuber. På bilden här ovanför finns bara två kuber kvar, en utanför kyrkan och en utanför rådhuset. De är svarta pestkuber och den spelare som tvingas att plocka upp dem får flytta fram tiden för sin familj, så hur försiktig man än är med vilka val man gör så tvingas man till slut att flytta fram tiden.
 
Den blå spelaren satsar på att ge sig ut i världen på resor, en aktivitet som kan ge vinster både direkt och vid sammanräkningen i slutet av spelet.
 
Och det är detta som gör spelet intressant, en ständig avvägning av ifall en handling lönar sig för familjen i det långa loppet. Som spelare har man en instinkt att skydda och ta hand om familjemedlemmarna, men här kan det faktiskt löna sig att bringa dem om livet för att få in dem i krönikeboken. Det kan också löna sig att slita ut en första generation i verstäderna för att sedan ha resurser att kunna skicka in en medlem ur andra generationen i politiken. Man behöver dessutom vara vaksam på vad de andra spelarna satsar på då det är lättare att lyckas med en aktivitet om man slipper konkurens. Spelet är riktigt trevligt men krångligt. Det krävs några genomspelningar innan man har riktigt koll på de olika mekanismerna och det är svårt att planera långt i förväg. Så, trots att det krävs lite blädder fram och tillbaka i regelhäftet så är spelet Village perfekt för regninga sommardagar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0