src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Pimp my Onigiri

Vissa av maträtterna jag har skrivit om här på bloggen har blivit till ständigt återkommande vardagsrätter här hemma. Framförallt ramen och omurice äter vi iband en gång i veckan. Andra rätter dyker upp lite då och då och framförallt en rätt sparar jag och plockar fram när jag vill skämma bort mig själv lite, onigiri.
 
Jag har tidigare skrivit om några olika varianter och tänkte att jag lika gärna kan fylla på med ännu några tips på ingredienser. I det här inlägget finns den mest detaljerade beskrivningen av hur risbollarna tillagas, så om du är sugen på att prova är det ett bra ställe att börja.
 
Jag har provat många olika fyllningar vid det här laget, men inget kan mäta sig med umeboshi. Lyckligtvis har jag efter ganska mycket letande hittat en outtömlig källa för denna superingrediens: KawaE där det också finns mängder av andra godsaker annars svåra att få tag på.
 
Så, till dagens tips: Fhurikake och kombu. Kombu är en alg som jag tidigare använt i dashi buljong. Här låter jag en bit av algen ligga med riset när det sväller innan kokning, det ger inte ifrån sig några enorma mängder smak, men riset blir en aning saltare och får lite med karaktär.
 
Fhurikake, eller furikake, eller hurikake, eller hur det nu stavas med det latiska alfabetet, är en slags strössel som används för att smaksätta ris och det finns en uppsjö olika blandningar. Den jag har fått tag på är baserat på olika alger och sesamfrön. Enklast är att helt enkelt strö ut blandningen på en tallrik och sedan vända risbollarna i "strösslet".
 
Om du gillar sushi tror jag att du även kommer uppskatta de här risbollarna, jag tycker att de är fantastiska. Jag återkommer med tips på fler ingredienser som nyligen dykt upp i "vanliga" butiker.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0