src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Jerka

Veckans fråga hos Annikas litteratur- och kulturblogg lyder:
 

Lista 10 författare som du håller som favoriter just nu. Naturligtvis gör det ingenting om du även nämner den bok du värdesätter högst av var och en. 

 

Halv- eller helnya bekantskaper för i år:

Gillian Flynn – Dark Places, Sharp Objects

Denna författare kom jag I kontakt med tack vare jerkan, det var någon gång i somras som ungefär hälften av inläggen handlade om Dark Places. Efter en hektisk maratonläsning förstod jag varför så många uppskattade författaren.

Haruki Murikami – 1Q84, Sputnik Sweetheart

Detta är den författare jag för närvarande rekommenderar till allt och alla. Det var länge sedan jag var så inne i en berättelse som då jag ganska nyligen läste 1Q84. Fantastiskt.

Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren – Eld, Cirkeln

Jag var mycket skeptiskt i början av första boken och gick sedan från att tycka att berättelsen var helt ok till att tycka det var riktigt spännande i andra boken. Jag hade inte förväntat mig att bli så medryckt som jag blev.

 

Författare som alltid smäller högt:

Sjöwahl Wahlöö

Tidlösa klassiker, eller egentligen väldigt tidstypiska klassiker kanske. Jag har vid två tillfällen läst alla tio Beck-böckerna på mindre än en månad, kul projekt, och slås varje gång jag plockar fram någon av böckerna av hur bra de är. Det är dock lite ironiskt att den hårda kalla verklighet författarna målar upp för att spegla sin samtid idag känns ganska mysig och genuin, och att skräckexemplet på dålig polis idag är det inslag de flesta verkar uppskatta mest i nytolkningarna.

E. A. Poe

The Raven är enligt mig det bästa som någonsin skrivits. Jag tröttnar aldrig på hans historier och jag har kommit att uppskatta Poe’s verk ännu mer efter att ha skrivit en C-uppsats om några av hans historier.

Akira Toriyama

Så klassisk man kan bli i manga sammanhang. Fantastiska teckningar och fantastiska berättelser.

Vilhelm Moberg

En författare som har betytt lite extra för mig. Min släkt har bott i Småland under lång tid och levt under de förhållanden Vilhelm skildrar.

 

Gamla favoriter som är lite extra roliga just nu:

Jules Verne

Just nu gör mina elever ett arbete kring olika böcker och många har grävt fram böcker av Verne och visar uppskattning för hans fantastiska äventyr. Jag blir nog tvungen att nostalgiläsa någon av hans böcker snart.


Kommentarer
Postat av: Monika

Äh, Strandberg & Elfgren borde jag ju haft med. Jag visste att jag skulle glömma någon.

Svar: Det blir lätt ganska hård konkurrens på en topp 10 lista.
Bera

2012-11-23 @ 12:47:44
URL: http://bokslut.blogspot.se/
Postat av: Det skulle kunna hända dig – en e-bok av Jack A

Snygg uppdelning! Poe är grym men vart tog vår vän Loe vägen?

Svar: Jag var på gång att peta in Loe och Paasilinna men de fick tyvärr inte plats.
Bera

2012-11-23 @ 14:39:32
URL: http://detskullekunnahandadig.com/
Postat av: Vargnatts bokhylla

Strandberg & Elfgren ja, de hade också kunnat få plats på min lista!

Svar: Hela projektet kändes lite riskabelt, lite som svensk film där man måste sitta och le lite överslätande fast man tycker det är dödsdåligt, men de lyckades få ihop det.
Bera

2012-11-23 @ 16:14:27
URL: http://www.vargnattsbokhylla.blogspot.se
Postat av: Carro

Haruki Murikami har jag inte läst något av än men vet med mig att jag borde, så många som hyllar!
Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren har jag hemma nu och tänkte läsa Eld, Cirkeln var jag dock inte överförtjust i.

Svar: Jag tyckte Eld var betydligt bättre än den första, hoppas du gillar den.
Bera

2012-11-23 @ 17:01:49
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se
Postat av: Lena

Vilhem Moberg och Jules Verne författare som man absolut tycker om. Murikami är jag sugen på att läsa. Har aldrig läst Beck bara sett filmerna.

Svar: Som sagt, Murikami kan jag verkligen rekommendera, Sputnick Sweetheart kan nog vara ganska bra att börja med.
Bera

2012-11-23 @ 18:22:23
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Henrik Johansson

För tio år sedan läste jag hela Utvandrarna-serien på tre veckor. Jag överdoserade nog, men borde ge mig på honom nu igen. Poe's The Raven kan jag sitta och lyssna på på Youtube. Det är fint snus.

2012-11-23 @ 21:35:51
URL: http://hjohansson.blogspot.se
Postat av: Lotten

Funderade på Cirkeln och Eld, men sen blev det inte så. Ångrar mig lite...
Har läst Gone Girl och var inte så förtjust men Flynn ska få en chans till.

Svar: Nej, någon fenomenalt enastående litteratur är det kanske inte, nu i efterhand har jag inte så mycket att säga om Flynn egentligen, men själva läsupplevelsen var otroligt intensiv.
Bera

2012-11-24 @ 12:30:02
URL: http://lottensbokblogg.wordpress.com
Postat av: Stockholmsflickan

Poe vill jag gärna läsa något av. Utvandrarserien står i bokhyllan och väntar, är ganska säker på att det kommer bli speciell läsning. Har liksom du en del rötter i Småland och flera släktingar som emigrerade.

Svar: Börja med The Fall of the House of Usher och The Black Cat så är du igång med Poe, och jag kan garantera att Utvandrarsviten inte kommer lämna dig oberörd, jag blir faktiskt avundsjuk att du har "den första läsningen" kvar.
Framåt för Småland!


"Röd lyser stugan bak hängbjörkens slöja,
känner du hemmet från barndomens år?"
Bera

2012-11-24 @ 18:06:54
URL: http://skrivande.blogspot.com
Postat av: Susanne

Haruki Murikami får jag nog ta och ge en ärlig chans snart, många som gillar honom :)

2012-11-24 @ 21:31:55
URL: http://www.susannekleman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0