src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Barley Water


Jag fortsätter tipsa om lämpliga svalkande drycker som kan lindra plågan såhär i sommarvärmen. Barley Water är en lätt sötad dryck baserad på avkok från korngryn och smaksatt med frukt, oftast citron. Det du behöver är:

Korngryn 1dl
Vatten 3l
Honung 2 skedar
Citron 1st
 
Följ sedan följande steg:

1. Koka upp hälften av vattnet (1,5 l) och häll i 1 dl korngryn. Låt grynen koka i 30 minuter.

2. Koka upp resten av vattnet (1,5 l), gärna i vattenkokare. Riv citronens skal och lägg det i ett lämpligt kärl tillsammans med två stora skedar honung, slå på resten av vattnet och rör tills all honung har löst sig. Tillsätt sedan saften från citronen.

3. Sila både kornen och honungs-citronvattent genom en silduk så att de blandas och tappa sedan upp vätskan i lämpliga kärl.

4. Ställ kallt så att drycken svalnar och blir kyld.

5. Servera drycken med isbitar och någon skiva citron.

Varianter: Personligen är jag inte överförtjust i citron så de flesta skulle nog uppskatta lite mer citron i. Citronen kan även bytas ut mot valfri annan citrusfrukt såsom apelsin eller lime. I de flesta recept används socker som sötning, om du är allergisk mot honung eller inte har någon hemma så använd 1-1,5 dl socker till detta recept.
 
 


 

Small World

 
Redan efter att ha tittat på kartongen har vi lärt oss några saker om Small World. Ett antal klassiska fantasy-raser trängs på en allt för liten yta, spelet har vunnit lite priser och det är utvecklat av Days of Wonder, d.v.s. samma gäng som gjort Ticket to Ride som jag skrivit om tidigare. Likt Ticket to Ride är reglerna busenkla och man gör egentligen inte så mycket, men det är riktigt roligt.
 
Så, hur funkar det? Jo, beroende på hur många spelare man är väljer man en lagom trång karta av de olika som finns med. På kartan finns olika regioner: fält, skog, berg o.s.v. Efter detta köper man en ihopslumpad ras som man börjar spela med. Varje ras fungerar lite olika, dvärgar får bonuspoäng för regioner med gruvor, jättar får bonus på sin attack ifall de anfaller från ett berg. Dessutom slumpas en specialförmåga fram vilket gör att man får nya kombinationer varje gång man spelar. I slutet av varje runda får man poäng baserat på hur många regioner man kontrollerar på kartan. Busenkelt.
När man väljer ras är den övertsa på listan gratis, vill man ha en längre ner på listan kan man köpa den för några av sina vinstpoäng.
 
Närmast i bilden ser ni Commando Sorcerers, specialförmågan "Commando" gör att varje attack man gör blir lite billigare och Sorcerersarnas (böj ordet själva om ni inte är nöjda) förmåga är att de kan ta över ensamma fiendegubbar på kartan. I slutändan kan man använda ungefär samma taktik vilken kombination man än får, men om man är smart och utnyttjar kombinationen taktiskt är det lätt att plocka poäng.
Notera det medföljande plasttråget, uppe till höger, vilket gör det lättare att hålla ordning på alla rasernas tokens.
 
Kruxet med det hela, vilket tar ett tag att vänja sig vid, är: att man inte hinner med så värst mycket innan man fått slut på gubbar. Det man gör då är att sätta sin ras i förfall, d.v.s. låter rasens civilisation dö ut. Den gamla rasen blir passiv och ligger kvar på kartan tills någon kör iväg dem och den nya blir den aktiva med vilken man kan erövra nya territorier. Det känns tungt att bara överge sina gubbar när de flesta andra spel handlar om att ta hand om och skydda dem, men efter ett tag vänjer man sig. Istället för ett långdraget fälttåg där man befäster positioner och arbetar sig runt flankerna sveper vågor av starka raser fram och tillbaka över kartans länder för att dö ut lika snabbt som de dykt upp. Den stora styrkan med detta system är att det är förlåtande, väljer man en ras som inte var så bra som man trodde, eller om man gör ett taktiskt snedsteg, så är det bara att börja om i andra änden av kartan med ett nytt gäng.
 
Så, sammanfattningsvis: för att vara ett spel som går ut på att kriga så är det enastående lätt att förstå reglerna och man behöver inte ha läst en enda bok om Napoleonkrigen för att kunna fatta kloka beslut. De olika raserna och specialförmågorna erbjuder stor variation och uppmuntrar till taktiskt tänkande. Eftersom att man kan börja om med en ny ras när som hellst behöver man knappt ens förklara reglerna för en ny spelare utan förklara de olika begreppen under spelets första runda för att sedan låta dem börja om med ett ny ras när de känner att de har koll på läget. Likt Ticket to Ride bygger spelet på en väldigt enkel princip och det är lätt att förstå, men tack vare genomtänkt spelmekanik är det riktigt roligt.
 
 
 
 

Svart sojamjölk

 
De sojabönor vi får tag i här borta i väst är framförallt den gula sojabönan och den gröna edamame. I kylhyllan finns en lång rad sojabaserade ersättningsprodukter till mejerivaror som framförallt baseras på den gula bönan, gemensamt för dessa produkter är att de har en lätt bismak av, ja, sojabönor. En del tycker om smaken, en del lyckas bortse från den men ofta får sojamjölkprodukter en lite fadd ton som är svår att bortse från. En vacker dag kommer vi till hur man gör egen sojamjölk, men idag vill jag tipsa om färdig sojamjölk, gjord på svarta sojabönor.
Den svarta sojabönan har till skillnad från den gula en ganska mild sojabönssmak, just den här drycken är en aning utspädd med vatten och lätt sötad med rörsocker. Frisk, törstsläckande och faktiskt förvånansvärt nyttig. Så, om du har smakat sojamjölk och inte var helt övertygad, ge gärna den svarta sojabönan en chans om du springer på den.

Castlevania 64

 Liksom i förra inlägget inleder jag med en kortare historik om konsolen ifråga, vilket är relevant med tanke på spelet. Nintendo 64 kom 1996 i amerikat och Japan och året efter här hemma i Europa. De flesta andra system hade vid det här laget redan lämnat formatet med game packs, d.v.s. plastkasetter med chip, och istället övergått till att ha spelen på CD. Nintendo hade kontaktat ett antal olika företag för att utveckla ett CD-baserat system men av olika anledningar lyckades de inte få fram någon konsol. Sony tog det de hade lärt sig från ett tidigt sammarbete och utvecklade sin egen Play Station och Philips kokade ihop sin CDi med rättigheter till några av Nintendos varumärken. Philips konsol blev det inte mycket av men som vi alla vet skulle Sonys Play Station bli en av Nintendos största konkurrenter. 

     Valet att hålla sig till Game Packs istället för CD-skivor ledde till att systemet laddade spelen snabbare än t.ex. Play Station, men att gränsen för hur stora spelen kunde vara sattes vid 16 MB istället för 650 MB, vilket rymdes på en CD-skiva. För att göra det ännu besvärligare för Nintendo sjönk tillverkningskostnaderna för CD-skivor dramatiskt så att de dessutom var betydligt billigare än game packs. I slutändan innebar detta att många speltillverkare lämnade Nintendo och flyttade vidare till andra system och om man jämför med konsoler som fanns på marknaden samtidigt som N64 så har konsolen ifråga ett ganska litet utbud av spel. Systemet förde sina bekymmer till trots med sig ett antal innovationer: den analoga styrspaken har sedan N64 varit standard på alla seriösa konsolers kontroller och likaså det som på N64 kallas för rumble pack, d.v.s. en mekanism som gör att kontrollen vibrerar för att öka spelupplevelsen då man t.ex. blir träffad eller kör över ojämn mark.

Nåväl, låt oss gå vidare till spelet ifråga: Caslevania 64. Eller om vi ska vara petiga så heter spelet egentligen bara Castlevania, men då det redan finns ett spel med det namnet blir det enklare att benämna det nya som Castlevania 64.

 

Spelet släpptes i samtliga regioner år 1999 och när man stoppar i spelet i konsollen möts man av … en svart skärm. Så efter att ha rengjort spelet med en tops och återigen slår på strömmen … händer ingenting. Efter att ha rengjort konsollens kontaktytor och återigen stoppat i spelet och slagit på strömmen … händer ingenting. Tillslut, efter att ha kommit på att spelet endast ska tryckas i halvvägs för att sedan med en lätt klapp ute till vänster puffas ned hela vägen, möts man äntligen av spelets introskärm … ”Controller pack not inserted.” … …

Mutter mutter mutter ...
 
Såå, efter att ha fått tag på en controller pack, vilket är en slags minneskort man stoppar in i handkontrollen, rengjort den, lyckats komma på hur man tömmer den och till slut lyckats skapa en sparfil möts man av … den kanske tråkigaste grafiken någonsin.
Gääääääsp!

Hursomhelst får man välja mellan spelets två huvudpersoner: Den unga flickan Carrie Fernandez eller Belmont arvtagaren Reinhardt Schneider.

Carrie och Reinhardt, den ena kantigare än den andra.
 
Spelet skiljer sig rejält från de tidigare i och med att det är i 3D, men det finns även andra skillnader. Förutom en vanlig attack och de olika sekundära vapnen finns även en närstridsattack och istället för att hitta köttben som fyller på ens hälsa lite då och då plockar man här upp köttbenen för att sedan kunna använda dem vid behov från sitt inventarium.  Reinhardt använder sin piska som primärt vapen och Carrie kastar magiska projektiler som även kan laddas upp för att därigenom bli målsökande.
Reinhardt slåss mot ett gigantiskt skelett och !!! motorcylar?

Förutom taskig och intetsägande grafik möts man från början av hopplösa kontroller. Kameran är placerad bakom spelfiguren på ett sätt som gör att det blir omöjligt att bedöma avståndet till fienderna man har framför sig. Reinhardts piska är oanvändbar och Carrie’s magibollar tar sån tid på sig att hitta det man attackerar att monstren oftast har ätit upp en innan attacken träffar. Lägg till detta den kanske tråkigaste och mest intetsägande spelmiljön, kopiöst tråkig layout på banorna och en kamera som fastnar lite här och var … just det kontrollen! Den är hopplös! Det största problemet är att spelfiguren först behöver vändas i rätt riktning innan något av det du vill göra fungerar. Om jag har en plattform till höger i bild vill jag trycka höger på styrspaken följt av hoppknappen för att nå den, men icke. Skulle spelfiguren stå med näsan åt vänster måste man först föra spaken i en halvcirkel för att vända sig om, och då har man plötsligt inget avstånd kvar till kanten för att man hunnit ta några extra steg under tiden man vände sig om, så man hoppar för kort. Skulle man mot all förmodan lyckas få rätt ansats för hoppet kommer nästa problem, att faktiskt träffa plattformen man vill till. I de flesta plattformssegment är nämligen kameran fixerad i någon underlig vinkel vilket gör det hopplöst att hitta rätt vinkel på hoppet bland den klumpiga polygongrafikens räta hörn.

Carrie slåss mot en gigantiskt gubbe med !!! motorsåg?

Efter några banor har man tagit sig genom en skog fram till porten till Draculas slott och vidare genom hopplösa plattformssektioner för att öppna den inre porten och når till slut en villa … och efter att ha utforskat den en stund har spelet plötsligt blivit ganska intressant … och istället för att sucka och muttra är jag nyfiken på vad jag ska hitta bakom nästa dörr.

Sammanfattningsvis kan jag säga att spelet trots de bökiga kontrollerna och den tråkiga grafiken faktiskt lyckas. De första banorna är riktigt tråkiga men efter att ha tagit sig igenom dem har man också lärt sig behärska kontrollen. Vidare är musiken intetsägande och för det mesta ambient, men gör det den ska. Spelets handling utspelar sig lite för långt fram i historien för at jag ska få riktig feeling. Jag tycker inte motorcyklar, motorsågar och maskingevär hör hemma i Castlevania. De två olika spelbara karaktärerna tar olika vägar genom slottet och det finns en hel del hemligheter undangömda, vilket inbjuder till att spela om spelet. Vad beträffar svårighetsgraden är spelet, efter att man lyckats få ihop kontrollerna, ganska enkelt. Jag har läst att handelsmannen i spelet slåss mot en om man handlar för mycket prylar, men jag behövde inte vända mig till honom en enda gång och av spelets olika slut lyckades jag få det bästa på första försöket. Trots vissa märkliga val spelutvecklarna gjort och trots uppenbara brister i teknik så lämnar jag Castlevania 64 med en känsla av att det gick lite för fort och att det gick lite för lätt, som tur är finns en uppföljare. Jag återkommer!


Iskaffe

Då var det sommar igen och därmed dags att återuppliva en feature som såhär i värmen är mer än aktuell: svalkande drycker. Jag kan börja med att tipsa om att Ayran, som jag gav recept på för ungefär ett år sedan, numer finns att få tag på i en del större mataffärer. Håll utkik efter de här förpackningarna i sommar, passar utmärkt till picknick och grillat.
Ayran!
 
Vidare till dagens huvudattraktion: iskaffe. Det hela börjar egentligen med att jag ofta köper en kall kaffe i kyldisken när jag är och handlar och att de kostar ganska mycket, och smålänning som jag är går tankarna: "Det här måste man ju kunna göra själv." Efter lite experimenterande har jag fått fram ett recept som smakar precis lika gott som köpekaffe, gör som följer.
 
1. Kaffe
När det gäller kaffet finns det två lösningar, ställ in svalnat bryggkaffe i kylen över natten eller kallbrygg. Om du vill kallbrygga kaffet ställer du helt enkelt in en laddad kaffepress i kylen, alltså utan att ha kokat vattnet, över natten och pressar ner den på morgonen när det är dags att använda kaffet. Någon extra sked kaffepulver kan behövas för att få upp styrkan.
 
2. Mjölk
I mjölken (2dl) blandar jag i ungefär en tesked florsocker och en tesked kakao för att sedan vispa ihop den ganska hårt så att det blir skum på ytan. Kakaon är i sammanhanget väldigt viktig för utan den blir drycken ganska blaskig och riskerar att bli söt i överkant. Med lite kakao får man tillbaka både lite beska och must i botten av smakpaletten utan att drycken smakar choklad.
 
3. Blanda
Lägg i isbitar i ett glas och slå på det kalla kaffet och den preparerade mjölken. Vad gäller proportionerna så spelar naturligtvis den personliga smaken stor roll och här finns utrymme för att experimentera. Om du har hittat en favorit i kyldisken eller på något café, försök helt enkelt att matcha färgen för att hitta samma blandning.
 
4. Variationer
För en lyxigare variant kan hälften av mjölken bytas ut mot vispgrädde, passar kanske inte på morgonen men till eftermiddagsfikat. Olika varianter av smaksatt kaffe kan användas, t.ex. irish cream, men du kan även tillsätta olika kryddor vid själva bryggandet, t.ex. kardemumma och kanel.
 
Hoppas det smakar!
 
 
 

Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0
Matbloggstoppen