src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Dashi 2.0

Som utlovat kommer ett lite fräsigare dashirecept, om man nu tycker att recept på vegetarisk buljong kan vara fräsig...
 
 
Förutom kombu och shitake som jag använde i grundreceptet så har jag denna gång slängt i lite annat smått och gått från grönsakslådan. Receptet är som följer:
 
1,5 l vatten
10 cm kombu
2 morötter
1 selleriskälk
1 gul lök
 
Morötterna och sellerin skär jag i 1-1,5cm bitar. Löken skär jag på hälften och sedan får allting ligga i vattnet en timme och dra innan det är dags att ta ur kombun för att sedan låta buljongen sjuda i en kvart. Efter det silas grönsakerna bort i en silduk och kvar är en ritkigt smaskig vegetarisk dash. Nämnas bör att dashin får en ganska påtaglig karaktär av selleri och att de recept buljongen är tänkt att användas till kan behöva modifieras en aning till följd av detta. Jag gillar det i alla fall, trots att jag inte är någon sellerifantast.
 
Förutom grönsakerna redan nämnda har jag experimenterat med lite andra prylar som legat och skräpat:
 
Rädisor - Funkar, men bör plockas ur samtidigt som kombun, ger dashin en trevlig rödaktig ton samt en aning sträv smak.
 
Chilli - Funkar fint samma dag dashin satts då grönsakssmaken i chillin går fram, när dashin stått till sig över natten smög sig hettan fram vilket bara blev märkligt.
 
Vitlök - En eller två klyftor bidrog men en ganska subtil smakton tillsammans med den gula löken och sellerin.
 
Lime blad - Nja, luktade gott men märktes inte i smakbilden.
 
Återkommer med något mer recept att använda dashin i.

Det där mystiska Rockmanspelet ...

Jag sprang på ett fan idag och när vi jämförde spelsamlingar och pratade rariteter så började jag sluddra lite lätt då vi kom till avdelningen Rockman. Rockman kallas Megaman här borta i väst och det finns mängder av spel i olika underserier. Nedan ser ni Rockman 7, som är fortsättningen på de första 6 spelen till famicom. Med på bilden är också underserien X, vilket de flesta trodde betydde 10 back in the day, men som alltså är bokstaven X som i låten X av bandet X Japan, därav titlarna på följande spel X2 och X3. Med på bilden är också Rockman and Forte (nere till höger).
 
Så om du har sprungit på mig idag och jag har svamlat om något mystiskt Rockmanspel som bara kom ut i Japan, så är det Rockman and Forte jag menar. Förutom Rockman kan man i detta spel spela som den andra figuren på bilden, Forte, som till skillnad från Rockman kan vrida sin arm och skjuta runt omkring sig som i Contra (Probotector för oss Europeer) ... nördsvammelavslutat.
 
En vacker dag kommer vi hit, men innan dess har jag fortfarande en rejäl trave Castlevania att plöja igenom, och en hög Metroid ... och en driva Zelda ... stay tuned.
 
 

Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0
Matbloggstoppen