src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Pimp my Onigiri 4

 
För ett tag sedan skrev jag om Chirashi Sushi, som var fantastiskt gott, och eftersom jag efter mycket letande fått tag i grönsaksblandningen till riset funderade jag på vad mer den kunde användas till. Och, eftersom onigiri är något av det bästa jag vet så kändes det ganska naturligt att göra risbollar med grönsaksblandningen i.
 
 
Eftersom riset blir så smakrikt med grönsakerna i fyllde jag inte bollarna med något, men i efterhand hade det nog varit på sin plats med en klick rom som fyllning. Bollarna blev riktigt smaskiga, men ... eftersom blandningen är så smakrik blev bollarna ganska matiga, och jag har alltid tänkt risbollarna som mer av ett mellanmål ... så kombinationen var inte självklar. Gör jag dessa bollar igen ska de nog vara del av en måltid snarare än ätas för sig själva som nattamat eller mellanmål.
 

TMNT

 
 
Jag tror året var 1990, jag och min familj åkte på semester till England och resan satte djupa spår i mig. Idag undervisar jag i engelska och en stor del av det kulturutbud jag konsumerat har varit från England. Den mest omedelbara kulturförändringen för mitt tio-åriga själv skulle dock i och med resan komma från ett helt annat håll, i vartenda skyltfönster fans under resan någon form av produkt prydd av de nu välkända ninja sköldpaddorna. Här hemma i Sverige hade fenomenet inte tagit fart än och när jag kom hem och pratade oavbrutet med mina kamrater om fräsiga sködpaddor med svärd möttes jag av väldigt lite förståelse, men efter ungefär ett halvår dök serien upp på TV och leksaksbutikerna svämmade över av turtles. 
 
"Heroes in their half shells ..."
 
Jag kan inte påstå att sköldpaddorna är något jag burit med mig under åren, ganska snart tröttnade jag, liksom de flesta av oss här i Europa. Jag har nyligen börjat titta på den nya serien från Nickelodeon med ungarna och den är riktigt trevlig, och ligger närmre den ursprungliga serietidningsförlagan än den TV-serie jag själv växte upp med, men nog om det. Ämnet för dagen är kloss-versioner av de fyra hjältarna.
 
 
Om vi börjar med Donatello och Raphael så ser vi att figurerna är i stort sett identiska förutom färgen på ögonbindlarna och vapnen. Benen är väldigt korta, kroppen är tydligt uppbyggd kring skalet och bälte, ben- och arm-bindlar syns tydligt. Huvudet är tydligt skulpterat med ögonbindel och ett bistert ansiktuttryck. Jag är osäker på vilken itteration av serien figurerna representerar, i all enkelhet är de kanske generiska gestaltningar av sköldpaddorna.
 
 
När jag byggde Leonardo och Michelangelo hade jag hunnit bli lite rastlös, så vissa avvikelser i konfigureringen av armar och ansiktsuttryck smög sig in. På Leo försökte jag mig på de tomma, hårdkokta, antihjälte-ögonen från seriens ursprung och på Mike försökte jag mig på en överraskad min, men den landade snarare på dyster. I bakgrunden ser ni även lite av detaljerna på ryggen och ögonbindelns knut på Raph. Figurerna är trevliga och detaljerade med en tydlig känsla för dimensioner och volymer ... Turtle Power!
 

Wolverine

 
Ny helgmorgon, några koppar kaffe och en ny figur.
Why not try your luck --- against The Wolverine
 
Idag blev det Wolverine, som ju utan tvekan är den tuffaste superhjälten någonsin. Extra roligt, tycker jag som har några år på nacken, är att figuren har den klassiska dräkten från 80-talet istället för sin X-men dräkt som annars hade varit mer tippad. Jämfört med de andra hjälte-figurerna jag byggt är Wolverine lite babbigare och fokus ligger som sig bör på klorna och hans ... hmm ... snarl? Finns det något ord för det på svenska? Ansiktsuttrycket i alla fall.
Snikt!

Chirashi Sushi

Som jag skrivit tidigare krävs det en hel del detektivarbete för tilltagandet av japansk mat. Förutom att försöka översätta krånglig recept krävs tillgång till ingredienser och råvaror som inte direkt väller över på de inhemska butikshyllorna. En rätt som jag varit nyfiken på ett bra tag är Chirashi Sushi vilket närmast kan beskrivas som en öppen sushi, det vill säga riset i botten och tillbehören uppanpå. Så, om inte sushirullningsfärdigheterna är på topp, eller om köksknivarna tappat skärpan är denna rätt ett bra alternativ, och ett bra sätt att pynta av lite rester.
 
 
Första steget är att förbereda riset. Detta går till som vanligt sushiris, gärna med en bit kombu i under svällandet. När riset är färdigt tillsätts istället för socker och vinäger en grönsaksröra, som är boven i dramat då speciellt en av ingredienserna, kampyoo, är krånglig att få tag på. Kampyoo är strimlor av, nån slags pumpa, tror jag. Istället för pumpan har jag hittat en färdig röra som förutom kampyoo innehåller lotusrot, morot, bambuskott och shiitake som har fått bubbla ihop med mirin, dachi och lite annat. 
 
 
Övriga ingredienser för dagen är ungefär samma som jag använder till ramen. På tallriken uppe till vänster ligger förutom stekt tofu en fräst blandning av savoykål, mangold och purjolök, resten förklarar sig själv.
 
 
Allting läggs ihop med riset i botten och toppas med en klick rom och kizami nori, vilket är tunna strips av nori. Riset i grunden är riktigt smakrikt och utgör en bastant grund i paletten, och de fräsha ingredienserna, eller gu om vi ska prata japanska, är trevliga i sig men smäller extra högt tillsammans med norin och romen. Under resan nedåt i tallriken alterneras blandningen av ris, tillbehör och topping så att varje munfull blir en ny upplevelse. Smakrikt, trevligt och mättande.
 
Om någon av er sitter på ett lager kampyoo så är det fritt fram att höra av sig. Det skulle vara roligt att laga rätten från grunden istället för att förlita sig på, förvisso trevligt, halvfabrikat.

Bera loves Candy 3.2

 
Dags för lite godis igen. Idag blir det någon slags pastill från Puccho, eller ぷっちょ om man ska följa förpackningens stavning. Vad pastillerna heter står med stora gula bokstäver på tvärsen över förpackningen: あわわわわ, vad det betyder har jag dock ingen aning om. Läser man ut det blir det Awawawawa, kanske är det onomatopoeisk stavning för ljudet man gör när man smaskar i sig godiset? Längst ner i den blå ringen står det ボール ソーダ eller booru sooda vilket i all enkelhet blir läsk-kulor. 
Inuti asken ligger en påse med förvånande stora pastiller, om man ska gå på fingertopskänslan. När förseglingen bryts trillar mycket riktigt ett gäng väl tilltagna pastiller ut, doften finns där men är inte påtaglig. Den närmaste referens jag kan ge är de rosa Ahlgrens-bilarna. Varje pastill är mjölig på ett lätt kristallartat sätt, jag gissar surt pulver, dags att få svar.
Japp, surt, på ett läskaktigt sätt, och bubbligt. När pastillen ligger still på tungan både bubblar det och fräser om den, för att efterlikna kolsyra antar jag. Smaken är en aning basisk bakom citronen ... och plötsligt är det fräsande höljet borta, nu ligger en slät pastill på tungan. Citronen är kvar, och en lätt sötma, jag biter lätt i pastillen och finner att den spricker och efterlämnar förutom flisor en liten tuggvänlig kärna av fruktkola. Om kärnan har någon direkt smak är svårt att avgöra, munnen håller fortfarande på att hämta sig från det bubbliga höljet i början.
 
Njä, smakmässigt ingen hit. Jag har redan smakat och beskrivit ett antal godisarna med Ramune-smak och de har alla varit att föredra framför detta. Det bubbliga höljet ska nog ses som lite av en gimmick som tyvärr döljer den eventuella smak som finns där någonstans.

Europe - War of Kings


Europe har sedan genombrottet -82 gått igenom några olika steg i vårt kollektiva medvetna. Från att ha varit det absolut största bandet någonsin förbyttes de till att bli ännu ett glam-band med hybris som ingen ville ta i med tång under tidigt -90-tal. Efter uppbrottet var de ett guilty-pleasure och en omisskännelig tidsmarkör för just svenskt 80-tal. På det följer några solokarriärer och efter en hyllad återförening har de haft lite samma roll som Sven Ingvars eller Kikki Danielsson, trevliga att sätta i en soffa under något halvmysigt TV-program för att prata gamla tider med.
 
Nya skivor har släppts men passerat ganska obemärkt förbi, och nu är det dags för ett nytt släpp igen.
 
Ljudbilden andas Brittisk industristad med fet orgel, tung och tight gitarr och bas sammanflätade i enkla men effektiva riff. Sången har en nerv, en desperation, som ligger precis på gränsen hela vägen. Här finns arvet av Sabbath, Heep, Purple, Dio och rent av lite Zeppelin, presenterat av musiker som inte sticker under stol med var de hämtat sin inspiration. Lyssna själva och se, jag hoppas att resten av skivan är lika bra när den släpps.

I am Ironman.

 
Det var lite tunt bland superhjältarna på hyllan, så som inledning på sportlovet fyller jag på med ett nytt tillskott.
 
Ironman, rent tekniskt inte en superhjälte, men här använder vi termen lite löst, blir nästa superhjälte på hyllan. Både masken och de sparsamma detaljerna på dräkten är lyckade och känns lämpliga detta kantiga format. De transparenta bitarna gör sig väl och även om det inte är helt tydligt vad bitarna i slutet av vänsterarmen föreställer så är det trevligt med lite posering. 
 
Något jag inte har skrivit så mycket om är det utbud av figurer som finns. Superhjältar finns det fler av men kvaliteten varierar och det är inte riktigt alla figurer som gör sig. Så, trots att det finns många figurer att få tag på är jag lite petig med vilka jag plockar på mig, lite fler superhjältar blir det vid tillfälle. 
 
 
 

Matbloggstoppen