src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Omurice

Omurice är en modern japansk rätt som är lätt att anpassa efter vad som finns hemma i kylen och efter hur mycket pengar som finns i plånboken. Oftast är den fylld med kyckling men jag gör som vanligt en vegetarisk variant. Det du behöver är några ägg, lite riven ost och lite överblivet ris, sen kan man fylla på med vad man råkar ha hemma.
 
1. Fyllning
 
 
Jag börjar med fyllningen, en lök , bra delar av ett lite förgammalt kålhuve och några överblivna shitakesvampar får fräsa en stund i olja. För en matigare variant är det lämpligt att ha någon form av protein, förslagsvis tofu eller kyckling, annars är det fritt fram att experimentera och stoppa i lite av varje.
 
2. Riset
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Riset ska vara färdigt, och gärna dagsgammalt, innan det ska ner i en stekpanna. Ha på ordentligt med värme och rikligt med olja och rör i riset konstant i 1-2 minuter innan du tar av det för att blanda i smaksättningen. Här använder jag en skvätt soja och ketchup, några mängder är svårt att ange, fortsätt blanda i och rör ordentligt tills riset börjar klumpa ihop sig. Se även till att smaksättningen fördelas på allt riset.
 
 
 
3. Omelett
 
För en person är det lagom med två ägg, och gärna en skvätt mjölk, samt en nypa salt och peppar. Vispa i så mycket luft du orkar i ägget innan du slår i smeten i en panna med upphettad olja. Ha lite is i magen och gör omeletten så tunn som möjligt, när omeletten börjar "stanna" är det dags för det sista steget, nu blir det finlir.
 
4. Trolla ihop allting
 
Lägg en sträng med riven ost i mitten av omeletten, lägg sedan på ris blandat med fyllning. Ta inte för mycket.
 
Nästa steg blir att vika kanterna av omeletten över fyllningen. Nu förstår ni varför det är en god idé att vara sparsam med fyllningen.
 
5. Profit!
 
Resultatet blir en ganska matig och fantastiskt god omelett som är snäll mot plånboken och hjälper dig att rensa ut lite gammal bråte ur kylen. Blir det ris över någon gång, lägg det i en bytta och spara till nästa dag och pröva denna rätt, det här var smarrigt.

Okayu

 
God jul på er, det har varit lungt här ett tag mitt i allt firande men jag klämmer in det här inlägget innan nyår. Vi får se om det blir något mer under ledigheten, om inte återgår allt till det normala den 7:e då jag återkommer med Manga Monday.
 
Hursomhellst så är Okayu är slags risgröt som förkommer i mängder av varianter över hela asien. En variant äts med umeboshi och den sägs vara medicin mot det mesta och ger dessutom snabb energi om man är trött och sliten. Så här i juletider förekommer risgrynsgröt naturligt i de flesta hem och jag tänkte i korthet göra en svennevariant på Okayu, d.v.s. slänga i en näve plommon i vanlig risgröt.
Jag använder torkade och en aning sötade ume-plommon, men oroa er inte, de är rejält beska trots sötningen. Efter lite experimenterande kommer jag fram till att ungefär 4-5 hackade plommon är lagon till en tallrik gröt. Har ni några plommon liggande tycker jag att ni ska prova, det här var gott.

Lite mera godis

Eftersom det snart borde dimpa ner ett nytt kuvert i lådan ger jag mig på det sista paketet i den senaste laddningen.
 
Paketet ser ut att innehålla en lila, en orange, en rosa och en grön färgkrita, ni får ha visst överseende om jag är helt ute och cyklar då jag är lite lätt färgblind. Tillsammans med kritorna ligger ett plastkort med ett 3D-motiv och förutom firmanamnet, Fujiya Co, är just texten 3D det enda jag kan tyda. Efter lite googlande visar det sig att Fujiya är en anrik rikstäckande kedja av godisaffärer i Japan och att flickan uppe i högra hörnet är deras maskot Peko-chan. Nu öppnar vi.
 
3D-kortet föreställer Peko-chan och några andra karaktärer och trots att det inte syns på bilden så är 3D-effekten inte så dum med fyra lager. Tillsammans med kortet och kritorna välkommnas jag av en påfallande chokladdoft. På skyddsfolien på var och en av pennorna står det Choco Enpitsu, vilket kort och gott betyder chokladpenna.
Innanför höljet väntar, inte helt otippat, en chokladpenna. Smaken är inte alls dum, ganska mjölking men inte jolmig och heller inte för söt. Istället för att sitta och smågnaga i andakt gluffar jag i mig de här pennorna på ganska kort tid, riktigt gott.
 
Nu blir det att vänta på nästa försändelse och med tanke på att det är jul på gång kanske det blir ett uppehåll i bloggandet, jag tror inte att jag har tid att sätta mig och skriva om manga på själva julafton, men vi får se. Om jag inte hör av mig innan jul så passar jag på att säga, ja, god jul!

Ma Po Doufu

Idag blir det en kinseisk rätt som jag har gått och hallucinerat över sen jag såg den på programmet Kinas mat för ett tag sedan. Ma Po Doufu, eller den koppärriga kärringens tofu.
 
 
1. Börja med att skära ett paket tofu i stora kuber och låt dem koka upp i hett vatten. När de väl kokar kan du sätta på ett lock och ta av dem från värmen, tofu har nämligen en tendens att koka sönder på tok för fort.
 
2. Under tiden kan du blanda ihop en buljong enligt följande:
 
    2 dl vatten samt lite buljong av valfri smak, själv använder jag grönsaksbuljong med tanke på att jag är      vegeterian.
 
    1 rejäl nypa salt
    1 rejäl nypa socker
    1 msk mirin
    1 msk soya
 
 
3. Börja koka nudlar. Här har jag hittat en rikigt mystisk variant gjord på sötpotatis. Kommer ni ihåg Dosarna från Fragglarna, jag är ganska säker att det är de som byggt de här nudlarna.
 
 
4. Fräs på valfri färs i rikligt med olja, då jag som sagt är vegeterian använder jag quornfärs.
 
 
5. Hacka ihop en 2-3cm ingefära med 2-3 vitlöksklyftor. Samt förbered någonting grönt, enligt orginalreceptet ska det vara salladslök men då jag bara har ruccola hemma får det bli en liten fusion.
 
 
6. Sedan kommer det roliga, blanda ihop allt. Börja med att blanda ner seshuanpeppar (så mycket du vågar), vitlöken och ingefäran i färsen och låt det gotta ihop sig en liten stund. Vänd sedan ner de avrunna tofubitarna, slå över buljongen och avsluta med att röra ner ruccolan.
 
 
7. Låt nu allting puttra en stund på ganska bra värme och servera sedan med nudlarna.
 
8.Profit!
Vad kan jag säga, fantastiskt gott, tveka inte att krydda på gränsen till för mycket för tofun i sig drar åt sig mycket av all den kryddiga och starka smaken. Våga er på att laga det här!
 
 
 
 

Peach Fuzz

 
 
Även om det inte är jättetydligt så har jag under tiden jag bloggat om manga försökt att växla mellan olika genrers inom spektrat manga. Bäst tycker jag om shomanga, alltså äventyr med mycket humor och mängder av fighter, t.ex. Dragon Ball, Naruto och One Piece, som för övrig är mina tre favoritmangor. Jag har försökt få med manga riktat mot olika åldrar och olika målgrupper och jag har lite mer "annorlunda" grejer på gång för att få lite bredd på det jag skriver om. Hursomhellst har detta lett fram till att jag läst lite olika mangor som jag antagligen inte hade läst annars, t.ex. dagens manga Peach Fuzz. (Om vi ska vara nogräknade är detta ingen manga då den inte är gjord i Japan men det behöver vi inte nörda ner oss i.)
 
Peach Fuzz är en manga ritad och skriven av två amerikaner och detta märks t.ex. på att man läser den från "rätt" håll. I serien får vi följa Amanda, en ung medelklasstjej, som mer än någonting annat vill ha ett husdjur. Efter en del tjat övertygar hon sin mamma att köpa en iller som hon kallar för Peach. Amanda tvingas kämpa med det ansvar ett husdjur för med sig och dåligt samvete över alla de kostnader en iller för med sig och berättelsen väver samman Amandas typiska pre-teen bekymmer och den fantasivärld illern Peach lever i. Peach tror nämligen att hon är en prinsessa i en fantasivärld och ser Amandas händer som blodtörstiga drakar som håller henne fången.
 
Stilen på teckningarna är mer mangainspirerade än manga. Man kommer inte från Disneyinfluenserna och de tjocka linjerna, de av er som är bekanta med tidningen Witch vet vad jag pratar om.
 
Mycket mer har jag egentligen inte att säga, jag har faktiskt inte läst ut serien trots att den bara spänner över tre böcker. Den är inte dålig, men den är riktad till 12-åriga tjejer i amerikat. Små lektioner i hur man kan hantera sin vardag med elaka killar och spänningar inom tjejgäng uppblandat med mor och dotter-trust issues och så vidare. Alltså, jag sågar inte denna manga, jag är helt enkelt inte intresserad.

Warriors of Tao 3-4

 
 
Serien fortsätter med att de olika gladiatorkämparna från jorden sammanstrålar vid ett övergivet rymdskepp på Tao för att genom strid avgöra vem av dem som ska leda gruppen. Det finns redan tydliga spänningar mellan Karma och Toma och Karma har redan försökt döda honom vid några tillfällen och snart förstår vi att han kommer försöka göra det även under denna strid. Karmas motiv har hela tiden varit lite luddiga men nu får vi veta att hans plan är att ta livet av sina egna gladiatorer för att sedan ta deras respektive codon och kombinera dem till ett supervapen han själv förfogar över.
 
Striden drar ut på tiden och det hela ballar ut ganska rejält med enorma monster och krångliga hopp i handlingen som inte leder framåt. Historien hinner inte avslutas och den supermegaepiska gladiatorstriden som jordens öde hänger på glöms liksom bort. Tyvärr.
 
Jag gillade delar av denna serie, ganska många delar faktiskt, men i slutändan känner jag mig besviken och lite lurad.

Jerka

Veckans fråga hos Annikas litteratur- och kulturblogg lyder:
 

Finns det någon bok som du på eller annat sätt alltid återvänder till? Naturligtvis är det alltid trevligt med en motivering, men så här i juletid kan jag ha visst överseende med om tiden inte riktigt räcker till det.

 
Jag får nog vara så olydig att jag ger två svar, dels Röda rummet av Strindberg och dels Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi. De här båda böckerna läser jag minst en gång om året, oftast fler, och varje gång jag läser dem slås jag över hur bra de är och hur fantastiskt språk de båda författarna har. Dessutom använder jag de båda böckerna i min undervisning på olika sätt, Vittula passar t.ex. utmäkt när man pratar om minoritetsspråk och det är roligt att se hur eleverna reagerar på att tonåringar beter sig ungefär likadant oavsett årtionde. Extra roligt var det i våras när jag förutom boken och filmen även kunde erbjuda eleverna en pratstund med Niemi som kom inflygandes för att prata en stund med varje klass.

Mera godis.

 
Jag fortsätter där jag lämnade av igår. Nästa paket i påsen är påfallande lila, i ena hörnet skymtar en druvklase och blicken fångas framförallt av en hjälmprydd figur ute till vänster. De tecken jag kan tyda är 30%, vilket möjligen kan benämna vindruvshalten, samt texten Bandai nere till höger. Det Bandai jag känner till är ett datorspelsföretag och jag håller det inte för otroligt att figuren ute till vänster föreställer en figur ur något spel. Figuren påminner om en Kamen Rider, maskerade hjältar i en japansk serie från 70-talet som legat förlaga till Power Rangers. Efter en snabbgoogling visar det sig att ett företag med namnet Bandai har licens att tillverka Power Rangers leksaker så mina gissningar är nog inte så dumma. Nu öppnar jag.
 
Ut ur föpackningen kommer en kraftig doft och genom en av Prousts minnestunnlar faller jag 25 år tillbaka i tiden och landar i min då bästa kompis Kimmes pojkrum. Han visar mig en lila tuschpenna och lossar hemlighetsfullt på korken för att sedan sticka den under min näsa. Pennan luktade vindruvor, den gula luktade annanas och den bruna kokos, de andra minns jag inte. Lysande idé förresten, pennor som luktar gott, jag kom alltid hem från Kimme med grafitti på näsan.
 
Nere i hörnet av den inre plastförpackningen står det Hurricane Style, jag antar att det är en referens till figuren på omslaget snarare än till smaken. Konsistensen är påfallande lik papegojan från igår, men något lättare att lossa ur formen, och motiven på bitarna är dels hjälmen från paketet och något slags vapen, vidare till smaktestet.
 
Det är ingen tvekan om att de här bitarna innehåller riktig fruktsaft. En skön mild sötma sprider sig i munnen och djupare toner av rödvin dröjer sig kvar ute i kinderna, det här är gott. Likt godiset jag åt igår slås jag av hur olik smaken är från lukten. Det sista paketet ur leveransen öppnar jag imorgon, kom tillbaka då.

Candy Japan!

Update: Ett anonymt fan har bjudit mig på en subscription från www.candyjapan.com !
 
Eller nja, om vi ska vara nogräknade är det varken ett fan eller någon anonym, det är min fru. Hursomhellst så har första paketet trillat ner i lådan, här snackar vi förväntningar. I vanliga fall brukar jag samla intrycken lite innan jag skriver men nu ska jag försöka skriva ner lite spontana reaktioner undertiden jag öppnar paketet.
 
Vi kan börja med paketet i sig, stämplarna och adresslappen får det att pirra i fingrarna.

 
 
Första reaktionen är att det inte bara är en sorts godis utan lite av varje som ligger och väntar i paketet, för att dra ut på gotterierna så delar jag upp det här i en följetång tror jag.
Paketet jag väljer idag pryds av en glad liten utomjording i ett flygande tefat och en, hmmm, papegoja kanske. De enda tecken jag kan uttyda är ett G i en stjärna runt papegojans hals samt texten Morinaga längst upp till vänster. Efter att ha googlat lite så visar det sig att Morinaga är ett livsmedelsföretag som när det gäller godis främst verkar pyssla med kakor och chocklad. Företaget grundades redan 1899 och efter en lyckad annonskampanj på 1960-talet så har det i Japan blivit en tradition för kvinnor att ge choklad som present på alla hjärtans dag. Papegojan dyker upp på fler av deras produkter och kan tänkas vara en maskot. Nu öppnar vi!
Och ut ur paketet kommer en plastförpackning innehållande en stjärna och en papegoja med svans, men vad är de gjorda av? Choklad?
 
Det luktar choklad, eller mustig chokladsås, men det ser ut att vara något segt gelatingodis.
Efter lite krångel får jag loss papegojan ur förpackningen och trots en omild behandling håller den formen, lite som en sån där klabbig hand man kunde köpa i automater när man var liten. Nu följer det stora smakprovet!
 
Konsistensen är lite som vingummi och trots en ganska stark doft så tar det en stund innan jag känner någon smak. Det första jag känner är en lätt hint av stärkelse och sedan en mild chokladig fudgeton långt subtilare än doften. Trots att jag bestämt mig för att ta det lugnt och avnjuta godiset med andakt så gluffar jag i mig godiset ganska fort. Trevligt är att notera att smaken har en inte obetydande vidhängighet i gommen och bak i svaljet.
 
Jag vill passa på att poängtera att det fortfarande är fritt fram för anonyma fans att förlänga min subscription. Jag passar även på att skicka ett tack till världens bästa fru, fortsättning följer.

Warriors of Tao 1-2

 
 
Toma Suguri, en kendostjärna, trillar in i klassrummet efter träningen för att göra ett omprov i engelska men möts av varje tonårskilles dröm, en naken tjej på golvet. Flickan, Itsuki Aizawa, spritter till och gömmer sig bakom katedern och i sin förvirring slås Toma av att hon dels är väldigt söt och att hon som sagt är naken. Han erbjuder henne sina egna kläder och ungefär när han är redo att börja föra en dialog med henne dyker Karma, en snygg solbränd kille, upp och förstör hans planer. Det verkar som om Itsuki är på flykt undan Karma och Toma svär att han ska skydda henne men trots att han är en mästare på kendo har han ingen chans mot Karma. I en kamp där Karma nytjar övernaturliga krafter förlorar Toma sitt ena öga och kastats ut ur ett fönster, men istället för att trilla rakt ner i asfalten dimper han naken ner på Tao, en främmande värld, och får veta att hans hängivenhet har givit honom en plats i laget av gladiatorer som ska slåss mot utomjordningar för att försvara jordens öde.
 
Toma får en codon, ett biologiskt vapen, inplanterat i sig och får börja träna inför gladiatorkampen. Förutom han själv ingår Karma och Itsukti i gladiatortruppen men även en vänlig wrestlare vid namn Axel som fungerar som Tomas lärare. Toma får även via illusioner uppleva vad som väntar jorden ifall truppen skulle förlora. 30% av befolkningen kommer att få sitt dna förändrat så att de förvandlas till läbbiga och hungriga monster med uppgift att äta upp de övriga 70% och på något avancerat sätt kommer all livsenergi sedan tas tillvara av den vinnande rasen utomjordningar. Toma börjar få grepp om situationen när han förstår att en av träningsessionerna med Axel oundvikligen kommer leda till att en av dem dör. Axel har även han en codon inplanterad i sig vilken förvandlar honom till en enorm bjässe med förmågan att detonera sig själv som en bomb. Till en början ser det dystert ut för Toma men när han upptäcker att han har förmågan att förvandla sin ena arm till ett energisvärd börjar turen vända.
 
Toma får genom en illusion uppleva hur hans skolkamrater förvandlas till monster.
 
I volym 2 dyker ytterligare två gladiatorer upp, den mystiska och tystlåtne B.J. Leon och den förföriska Locutos De Palma. Efter en rad förvecklingar börjar Locutos träna Toma och hans codon-krafter utvecklas med hiskelig fart. Karma som är ledare för truppen utlyser en sparring-session i ett avlägset övergivet rymdskepp på Tao för att befästa sin position som ledare men vi förstår att han i själva verket hela tiden har haft som intention att döda Toma och få det att se ut som en träningsolycka.
 
På framsidan av varje bok sitter ett litet PARENAL ADVISORY- märke, och det av goda själ. Förutom allt blod och alla ruskigheter innehåller serien sin beskärda del av "gubbsjuka". Det är frekventa inslag av upskirt och trosor men även en del komiska detaljer. T.ex. landar Toma på väg hem från Tao naken i skolans damm där han väcker en del uppmärksamhet efter att skolans prisbelönta karp misstar hans kön för en smaskig matbit. En minst sagt kompromenterande artikel med tillhörande fotografi publiceras i skoltidningen och under de närmsta dagarna får Toma traska runt med sitt kön i gips.
Toma i närkontakt med en Karp ...
 
Stilen på teckningarna känns modern med mycket detaljer och mörker. Codonkrafterna är bekanta men unika, t.ex. så påminner Tomas svärdsarm om de levande vapnen i Elemental Gelade. Titeln i sig skulle kunna vara en referens till en av raserna i konfliktspelet WH 40K (Tao) men det kan också vara en ren slump då inga övriga likheter finns mellan de olika utomjordingarna. Handlingen är ganska, för att inte säga utomordentligt, tillkrånglad. Hoppen mellan jorden, Tao och illusioner är tvära och återföljs av ytterst otydliga förklaringar så det gäller att man hänger med som läsare. Serien spänner över enbart fyra volymer och just nu har jag mycket svårt att föreställa mig att det går att avsluta denna invecklade historia på bara ytterligare två volymer. Stay tuned.

Matbloggstoppen