src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Worlds of Power Simon's Quest - F.X Nine

 
 
 
Bakom pennamnet F.X Nine gömmer sig bland annat Seth Godin. Mitt under moralpaniken som följde TVspelens intåg i hemmen såg Seth möjligheten att använda Tv-spel för att locka unga pojkar till läsning genom att skriva om det de var intresserade av: TV-spel. Tillsammans med sina kollegor spelade Seth igenom populära spel och omarbetade handlingen i spelen till lättlästa äventyrsböcker med unga pojkar som målgrupp. Eftersom de hade klarat samtliga spel de skrev om inkluderades även tips till spelen i slutet av varje kapitel. I slutet på böckerna finns även rekommendationer på fler läsvärda böcker som inte är lika lättlästa, så som läsfrämjande insats applåderar jag detta initiativ, frågan är bara ifall böckerna är läsvärda. Eftersom Castlevania är lite av min grej, och eftersom jag nyss spelat igenom Caslevania II: Simon's Quest så har jag även läst boken med samma namn. 
 
Timothy Bradley är en ganska vanlig kille i 12-14-års åldern. En stjärna på TV-spel, besatt av serietidningar, förtjust i choklad och blyg i närheten av tjejer. En dag när han precis kommit fram till skolan, efter att hans mamma gnällt på honom för att han spelar för mycket Castlevania, tvingas han söka skydd inne på toan för att undgå Burt, en av skolans mobbare. Innan han hunnit tänka ut en plan dyker plötsligt Simon Belmont upp och ber Tim om hjälp. Tim tror först att det är ett avancerat practical joke men övertygas snart att Simon är verklig. Han sveps med till en annan dimention och inleder tillsammans med sin hjälte jakten efter Draculas kroppsdelar för att en gång för alla förgöra honom.
 
Simon är gravallvarlig och sammanbiten och plågas av den förbannelse som vilar över honom, en förbannelse som sakta låter Draculas ande ta över hans kropp. Tim är besatt av choklad och ordvitsar och till en början är de båda följeslagarna inte riktigt på samma frekvens. Ju längre handlingen fortskrider blir Tim allt modigare och lär sig att hantera en piska på riktigt i strid mot monster. Simon blir svagare av förbannelsen men börjar tina upp lite och lyckas tillslut till och med leverera några skämt. En ung pojke som dras in i en fantasivärld där han får möta sin hjälte är ett ganska tacksamt tema och boken är på många sätt lik filmen The Last Action Hero som kom något år senare. 
 
Vad beträffar bokens rent litterära kvaliteter så finns det en del övrigt att önska. Boken påminner om bokversioner av populära filmer, lite pajjigt och med en struktur som känns främmande formatet. Vissa delar hastas över och vissa partier återberättas snarare än skildras och det mest förbryllande är att ungefär hälften av handlingen aldrig händer i spelet. En del beskrivningar är träffande men andra gånger refereras kultfilmer från Hammer eller Universal som i alla fall inte jag hade kopplat då jag befann mig i målgruppsåldern. Slutstriden mot Dracula blir lite lätt antiklimaktisk då alla våldsinslag med tanke på läsarkretsen tonats ned kraftigt. Hade jag läst boken när jag var 12 så hade jag nog gillat den i all sin ostighet, men något mästerverk är det inte. Å andra sidan är den både lättläst och på sina ställen lite fyndig. Boken bör betraktas som 90-tals-Nintendo-nostalgi och det är lätt att tänka sig Timothy i bakvänd keps, säckiga byxor och ett par Converse till tonerna av synthrock. Om boken betraktas ur detta perspektiv snarare än som en del av Castlevanias mytos så är den helt ok. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0