src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Hatt-Jakten

 
Under sent 70-tal och tidigt 80-tal kom ett antal spel av Ravensburger i en mycket behändig och smidig liten ask, bland dem Hatt-Jakten som är ämnet för dagen. Spelplanen kommer i tre delar som efter att de vikts ut pusslas ihop, vilket är ett smart sätt att få ner storleken på kartongen. Jag förknippar detta spel framförallt med familjesemestrar då det tillsammans med en kortlek fick följa med då de var lätta att få ner i packningen.
 
 
I vart hörn på spelplanen har respektive spelare sitt bo. Spelplanen är symetrisk trots att de enkla men fantasifyllda motiven lätt ger ett lite rörigt intryck och de oranga fälten utgör "pax". Varje spelare har fyra hattar och målet med spelet är att tillfångata de andra spelarnas hattar och föra tillbaka dem till boet. Vid en spelares tur slås tärningen och en pjäs får flytta det antal steg tärningen visar, busenkelt!
 
Trots den enkla mekaniken krävs faktiskt en hel del strategi och planering, och tur så klart. Ju fler pjäser du har ute ju högre är chansen att någon av dem kommer i läge att fånga en motståndare, å andra sidan ökar det samtidigt chansen att någon av motspelarna fångar in en av dina pjäser.
 
Blå och Gul spelare i en Mexican Standoff, för dem är de kommande två-tre rundorna en fråga om överlevnad. Undertiden avvaktar Röd spelare lungt i bakgrunden
 
En god taktik är att förflytta så många pjäser som möjligt till pax-rutor ute på fältet där de kan agera sovande-celler tills det att de behövs. Om man lyckas smyga en pjäs till ett av paxen utanför en fiendes bo har man en god möjlighet att lyckas fånga tillbaka en hatthög ifall motspelaren försöker lämna av den och om man bara degar runt kan motspelarna desimera varandra kraftigt innan man sveper in och rensar ut. Spelet är förvånansvärt underhållande och passar även de riktigt unga spelarna, mitt exemplar kommer få följa med på familjesemestrar tills det faller i bitar.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!
Jag har precis fått tag i ett Hattjskten men tyvärr fattas det spelregler. Skulle du vilja fotografera dina spelregler och skicka till mig i vändande mejl? Jag skulle bli oerhört tacksam.
Med vänlig hälsning,
Helene Jaresäter

2021-04-15 @ 20:45:24
Postat av: Anonym

Hej!
Jag har precis fått tag i ett Hattjskten men tyvärr fattas det spelregler. Skulle du vilja fotografera dina spelregler och skicka till mig i vändande mejl? Jag skulle bli oerhört tacksam.
Med vänlig hälsning,
Helene Jaresäter

2021-04-15 @ 20:45:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0