src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

International TableTop Day - Ticket to Ride

Idag är det inte bara lördag, vilket brukar betyda en förmiddag vid spelbordet, det är också The International TableTop Day vilket betyder att folk runt om hela världen träffas idag för att spela lite extra och umgås tvärsöver spelplaner med tärningar och kort i beredskap. Har du inte rullat några tärningar idag, plocka fram ett spel från garderoben, koka en panna kaffe och bjud över en kamrat. Jag passar på att skriva några rader om Ticket to Ride.
 
 
Jag har redan skrivit om spelet här, så jag ska inte upprepa mig allt för mycket. Den kortfattade versionen av vad spelet går ut på är att man som spelare ska bygga tåglinjer mellan olika städer för att därigenom få poäng och att man tvingas förlänga sina rutter eller bygga i omvägar ifall en annan spelare har hunnit bebygga en sträcka du behöver innan dig. Reglerna är busenkla men varje runda blir unik tack vare att det är slumpen som avgör vilka städer du ska binda ihop. Spelet på bilden är en specialutgåva från spelets tioårsjubileum från 2014.
 
 
Den största skillnaden från orginalutgåvan är de mer påkostade vagnarna som kommer förpackade i plåtlådor med riktigt tjusig artwork. Kartan är över Nordamerika som jämfört med Europakartan har fler långa resor och tack vare geografin erbjuder fler möjligheter till olika sträckningar mellan mål. Det kan kanske kännas överflödigt att köpa ett helt nytt spel för att få tillgång till en ny karta, än så länge har jag spelat i Europa, Norden och Nordamerika och varje karta erbjuder lite olika typer av möjligheter vilket kräver lite olika strategier. För att sammanfatta så rekommenderas alla versioner av spelet varmt då de är trevliga, busenkla även för nya spelare och passar för alla åldrar. Happy TableTop Day!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0