src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Tärningstorn

 
Ett paket damp ner i lådan igår och även om det inte är ett spel så är det spelrelaterat och kan förtjäna några rader här. Det är ett tärningstorn, det vill säga ett speltillbehör och om du inte har sett ett innan ska jag alldeles strax visa hur det fungerar, men innan det krävs viss montering.
 
Tornets olika delar är utskurna, gissar jag i alla fall, med laser ur en träskiva. Kanterna ser nämligen lite lätt brända ut och är inte lika fnasiga som kanterna i låt oss säga ett klassiskt träpussel. Bitarna lossnar lätt och en medföljande beskrivning visar hur de ska sitta ihop. Tornet är gjort för att kunna plockas ned inför eventuell transport och hela monteringsprocerduren är smidig och enkel. Efter en första montering märker jag dock att konstruktionen för en aning oväsen när tärningar rullas genom den, så jag försöker mig på en förbättring.
 
Med lite filtbitar och superlim vaderar jag de ytor där tärningarna kommer rulla för att därigenom dämpa ljudet. Detta steg är ju inte direkt nödvändigt och försvårar monteringen något, så det är ingenting som rekomenderas ifall man har tänkt sig kunna montera ned tornet för transport.
 
Och så är tornet färdigt, tärningarna släpps i öppningen på toppen och rullar sedan ned längs tre vinklade ytor innan de hamnar i uppsamlingsfickan längst ned. Eftersom hälften av spelarna här hemma är under sju år och inte har hundra koll på vart tärningarna tar vägen vid ett slag har det vid upprepade tillfällen hänt att tärningar hamnat på golvet eller vält omkull spelpjäser och annat. Tornet underlättar rejält för de yngre spelarna, speciellt när flera tärningar ska slås samtidigt. Så, ganska trevlig pryl att ha på spelbordet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0