src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Tärning

I helgen var jag och familjen på en medeltidsmarknad. Naturligtvis var det hur trevligt som helst och det fanns mängder av grejer att titta på. Bland de saker som fick följa med hem finns en tärning.
 
 
Tärningen är en variant på en snurra med sex sidor märkta med nummer. Den är tillverkad av ben och är baserad på en tärning från Kina som ska finnas på Malmö museum. Jag har sett bilder på liknande tärningar förut men detta är första gången jag sprungit på en ute i det vilda. 
 
Efter att snurran spunnits igång spinner den en stund innan den stannar och landar på sidan så att ett av numren visas på den sida som hamnar uppåt. Detta gör att tärningen inte är lika praktisk som en vanlig kubisk, och att den lämpar sig att användas för sig själv snarare än att slås Yatzy-style. Så, varför detta något tillkrånglade utförande?
 
Det enda spel jag har hört om där en spinn-tärning används är ett slags "roulette". Spelarna placerar sina vad på en skiva med numren 1-6 och därefter sätter "banken" fart på snurran på ett fat. Den som satsade på det nummer som kommer upp får tillbaka sin insats dubblad. Ett mycket enkelt spel, där banken har ett statistiskt övertag, men där den spinnande tärningen bidrar till ökad spänning medan den snurrar över fatet. 
 
Tärningen har garanterat använts i många fler spel under århundradena och rent av årtusenden. Om du har hört om, eller sett, något annat spel, där en spinn-tärning används så skriv gärna någon rad till mig.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0