src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Mice and Mystics

 
2012 släpptes Mice and Mystics av företaget Plaid Hat Games. När spelet släpptes syntes det nästan överallt, där man i vanliga fall set brädspel alltså, och det var en viss hype runt spelet. Jag läste om det, tyckte det lät intressant men glömde bort det, tills nu. I spelet samarbetar fyra möss för att ta sig genom rum, salar och tunnlar i ett medeltida slott där de måste använda sina olika förmågor för att tillsammans lyckas med sina äventyr. Man kan spela spelet helt själv, om man själv styr över alla fyra möss, men är man fyra spelare blir det naturligtvis bäst. Förutom ett regelhäfte följer det med en bok där spelets kampanj finns beskriven tillsammans med berättade delar som ska läsas högt innan, efter och mitt i varje uppdrag vid avgörande ögonblick. Utan att egentligen avslöja något om storyn så har den gamle kungen dött och en elak magiker försöker ta över kungariket. De fyra mössen har varit människor från början men blivit förvandlade till den form de nu har, och ungefär där börjar det första äventyret. 
 
Varje karaktär har ett kort som beskriver specialförmågor men även berättar hur mycket hälsa musen har, hur långt de kan gå, hur väl de kan attackera och försvara sig och så vidare. På baksidan av kortet finns även en kort bakgrund till varje karaktär. Eventuella rustningar, vapen och föremål kan sedan ge en ytterligare bonus till de olika grundvärdena. Spelet använder egna tärningar som fyller en rad olika funktioner och när man väl har förstått det är systemet enkelt och smidigt.
 
Varje hjälte representeras av en egen figur som är tillverkad i ett gummiliknande material. Dels förhindrar materialvalet att till exempel en svans bryts av och dels gör friktionen mellan basen och spelplanen att figurerna inte åker all världens väg om man råkar stöta till bordet. På bilden syns hur gruppens ledare, Collin, med assistans av helaren, Tilda, strider mot två råttor och en kackerlacka.
 
Sen kommer vi till den krångliga delen, reglerna som styr hur allt hänger ihop. I kolumnen ute till höger placeras slumpvis ett initiativkort för varje hjälte och varje grupp med fiender, ordningen de hamnar i avgör i vilken ordning var och en får spela sin "tur". Längst upp i mitten syns en klocka, delvis täckt med ost. Varje gång en fiende slår fram en ostbit på tärningen under strid så placeras ytterligare en ostbit på klockan och när klockan är full flyttas tidsmarkören, ute till vänster, fram ett steg och om tidsmarkören hinner fram till slutet så har mössen misslyckats med sitt uppdrag. På bilden syns även en hög med händelse/utrustnings-kort som man får dra om man utforskar ett av slottets rum. Syns gör även ett kort med en lista på fiender som slumpvis dyker upp i nya rum. Det låter krångligt, och det är det, och jag nämnde bara hälften, meeen ... när man väl fått kläm på alltihop så funkar det klockrent.
 
Spelets kampanj är lång och det finns många rum att utforska i slottet. Varje "platta" har två sidor där den ena sidan motsvarar marknivå och den andra vad som döljer sig under marken. Svårighetsgraden kan ibland vara övermäktig beroende på hur fiendesammansättningen slumpar sig och det krävs att de olika mössens styrkor och svagheter tas med i beräkningen för att lyckas. I korthet är spelet väldigt spännande och trevligt och det känns genomarbetat, alltifrån regler till artwork och vidare till själva berättelsen och hur den är skriven. Spelet är på engelska, vilket kräver en viss översättarfärdighet när man spelar med yngre spelare. Det finns några stycken expantioner att tillgå om man tar sig igenom grundboxen. Just nu har spelet fasta punkter på familjens helgschema så det är inte omöjligt att vi  hamnar på nästa expansion framåt sommaren.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0