src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Until Dawn

 
Så, till att börja med: Jag gillar skräck, men blir väldigt sällan skrämd. Jag kommer ihåg första gången jag såg The Shining och var så rädd att jag inte vågade röra mig, jag kommer ihåg första gången jag såg Psycho och hårt hårt knep ihop ögonen när Mrs. Bates sakta vände sig om. Jag var livrädd, men sen dess har det gått 20 år utan en lika stark upplevelse, och tro mig jag har letat, jag har skrivit uppsatser på ämnet skräck och hur det påverkar oss. Så till slut har jag hittat ett spel som faktiskt får mig att sitta på nålar, ett spel där jag behöver samla mig och andas lungt innan jag går vidare in i det mörka huset eller öppnar den knarrande dörren: Until Dawn.
 
När spelet börjar följer vi en grupp ungdomar som festar loss i en skidstuga mitt i vintern. Några av dem hittar på ett spratt som får en av flickorna att ledsen och bortgjord springa ut ensam i snön. Hennes syster följer efter och när de återförenas ute i kylan och mörkret är de iakttagna av en eldkastarbärande galning. Flickorna försvinner spårlöst och polisens eftersökningar leder ingenstans. Ett år senare bestämmer flickornas bror sig för att ta med hela gänget tillbaka till stugan för att genom att hålla ett party hedra deras minne. Gruppen av ungdomar letar sig fram till stugan genom snön och ganska snart märker vi att det ligger några surdegar på jäsning då nya parkonstellationer ger upphov till avundsjuka och lögner. För att lungna ner stämmningen beger sig ett par iväg till en gäststuga, någon går ner i källaren för att få igång varmvattnet, någon letar reda på en ouija-bräda och mystiska saker börjar hända.
 
Som spelare får man växla mellan karaktärerna och beroende på vilka val du gör utvecklas både personerna och handlingen i olika riktningar. En stor del av spelet tillbringas med att utforska olika områden, ibland ensam, ibland med en kamrat. Spelet guidar dig med hjälp av kameravinklar som även ger spelet en cineastisk känsla. Allting, från karaktärer, till kläder, till snötäckta grenar och flaxande kråkor ser verkligt och organiskt ut. I de flesta scener bär du som spelare på någon slags ljuskälla som hjälp att utforska de olika miljöerna och både ljus och skuggor är otroligt välgjorda. Kort sagt är spelet vansinnigt snyggt och välgjort och tillsammans med en högeligen effektiv ambient ljudbild känns miljöerna verkliga, och ruggigt läskiga.
 
Förutom att utforksa de olika miljöerna hittar du olika ledtrådar längs vägen, både beträffande vad som hänt de två systrarna men även andra mystiska händelser på platsen. Det finns också delar av totem-pålar undangömda lite varstans som kan ge en kort inblick i kommande händelser. När saker och ting hettar till får du ofta val i form av ett säkert eller ett mer vågat alternativ för hur du ska gå tillväga, efter det fömedlas de avgörande momenten via quick-time ögonblick. I vanliga fall är jag allergisk mot quick-time, men här funkar det. Om du misslyckas är misslyckandet permanent, du får alltså inte som i andra spel börja om sekvensen från början och nöta in de olika momenten tills du lärt dig alltihop utantill, därför är dessa passager extra spännande. Vid andra tillfällen får du fatta beslut av en mer moralisk eller etisk karaktär, ska du till exempel ljuga för att inte skrämma upp en kamrat.
 
Kanske luras jag av skicklig spel-design, kanske utvecklas storyn mer eller mindre likadant oavsett mina val, men det känns som om varje beslut är viktigt och som om undomarnas öde vilar i mina händer. Huvuddelen av spelet handlar om att bygga upp stämning och jag sitter verkligen på nålar genom hela resan. Detta är utan tvekan det bästa skräck-spel jag någonsin spelat och med tanke på dess upplägg får jag rent av även peta in titeln högt upp på min lista med favorit-skräckfilm. Om du gillar skräck finns det inget att tveka på, hugg ett ex. av Until Dawn. Detta är min nya Halloween-tradition.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0