src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Daikon dag 1

 
En halv meter rättika
 
Första gången jag såg en rättika i en affär tänkte jag något i stil med "vad katten är det?". Rättika, eller daikon på japanska, är släkt med våra små söta rädisor, men kan bli en halv meter långa. Smaken är mildare än en rädisas men den finns där och jag vet att inte riktigt alla uppskattar denna fantastiska grönsak.
 
Eftersom exemplaret på bilden är exakt 50 cm långt så är det inget man äter upp i en sittning, under den kommande veckan ska jag smaska i mig denna godbit i olika former, och dokumentera detta lilla äventyr.
 
Dag1- stekt rättika
 
 
Rättikan på bilden är kort och gott skivad och stekt i smör. Väl på tallriken har jag pressat över lite citron och tillsatt en nypa salt. Passar utmärkt som sidorätt till, ja, nästan allting. Var inte rädd för att låta rättikan få lite färg, gärna lite mer än på bilden, jag är rädd att jag fegade ur när det fräste för mycket i pannan. Låt väl smaka och kika tillbaka i morgon för en ny anrättning.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0