src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Min favoritserie

 
Ok, nu ska jag beskriva en klar favorit hos mig när det gäller läsning. Läs beskrivningen och räck upp handen när du vet vilken bokserie jag menar.
 
Vår huvudperson är en ung kille som hamnat på en skola där de lär sig transfiguration, conjugation och att strida mot skurkar m.m. Vår huvudperson vet inte om det men när han var en liten bäbis blev området där han bor attackerat av en skurk som dödade en massa folk och vår huvudperson blev föräldralös, i mötet med skurken fick han även ett märke i ansiktet som gör att alla känner igen honom. Alla elever på skolan delas in i olika grupper och huvudpersonen hamnar i en grupp med en kille som han blir rival med och en tjej som är jätteduktig i skolan och kommer ihåg massa viktig fakta om prylar de stöter på... sen finns det massa andra skolor som de tävlar mot o.s.v. Nära skolan finns en farlig skog som man inte får gå in i, med konstiga djur och giftiga växter. Precis i slutet av en tävling dyker en skurk, som blivit stark igen efter att ha besegrats tidigare, upp med en tam orm och ...
 
Nej, det är inte Harry Potter och naturligtvis har jag skrivit beskrivningen för att det ska låta så likt Harry Potter som möjligt. Serien jag pratar om är Naruto.
 
 
 
Naruto växer upp i byn Konohagakure, en by som tränar ninjor, och har i hela sitt liv känt sig annorlunda och utstött. Han bestämmer sig för att en dag bli hokage, titeln på ledaren för byn, för att på så sätt vinna erkännande. Tyvärr har han inte riktigt den grad av mognad som krävs för att kämpa mot detta mål utan blir istället en slags "klassens clown" för hela byn. Tänk er Harry Potter fast med ADHD och omgiven av ninjor så hamnar man ganska nära.
 
I första boken ägnas mycket tid åt att presentera huvudpersonerna. Förutom Naruto själv har vi Sakura, en tjej som i teorin är bra på allt men som aldrig riktigt lyckas när det gäller, och Sasuke, en mystisk lite svårmodig kille som är favorit hos alla flickor. Ganska snart uppstår spänningar i gruppen då Naruto är förtjust i Sakura som i sin tur är förtjust i Sasuke, dessutom är de båda pojkarna bittra rivaler när det gäller vad de kan prestera. Tillsammans utgör de team 7, vilket betyder att de tränar och utför uppdrag tillsammans, under befäl av Kakashi, en hemlighetsfull elitninja som är otroligt cool.

Naruto    
Sasuke
       
Kakashi
Sakura                           
                               
(Bilderna hämtade från naruto.wikia.com.)
 
I den andra boken ger sig trion och Kakashi ut på sitt första riktiga uppdrag. De ska skydda Tazuna, en brobyggare, då han reser till en viktig byggarbetsplats. De tror att de bara behöver skydda honom från rövare men snart märker de att det är ninjor från andra länder ute efter honom.
 
Genom de båda böckerna får vi många detaljerade beskrivningar av viktiga begrepp vi behöver känna till och vi får inblickar i alla viktiga personers känslor och tankar. Jag har sällan stött på en manga med så här mycket information som presenterars på ett så lättbegripligt sätt. Karaktärerna driver handlingen framåt tillsammans med spektakulära fightingscener som slår det mesta.
 
Naruto var den manga som på allvar väckte mitt intresse för genren, så den kommer alltid betyda lite extra för mig, men varje gång jag läser volym ett, vilket faktiskt är ganska ofta, slås jag av hur bra den är. Naruto är en av de mangor som faktiskt finns att få tag på på de flesta större bibliotek, så kila iväg och läs volym ett så fort du kan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0