src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Ching Po Leung

Ching po leung -soppa är en rätt med sina rötter i Kina som förekommer runt om i Asien. Förutom en mängd frön, nötter och annat smått och gott ska man egentligen ha i fläsk men jag ska ge mig på en vegetarisk variant.
 
Det du behöver är:
 
Pärlgryn
Jams
Lotusfrön
Torkad longan
Ramslökar
Fox Nuts
Quornbitar
 
Kanske inte de ingredienser man har hemma, så vi tittar igenom dem lite fort.
 
Jams kallas ibland brödrot då roten är rik på stärkelse och går att använda i mat på mängder av olika sätt. En del rotklumpar kan väga över 50kg och om du gräver upp den kan den ligga och skräpa i skafferiet i ett halvår utan att bli dålig, Här använder jag torkade skivor, jams-chips.
 
Pärlgryn är väl egentligen en variant av korngryn, tror jag, så har du korngryn hemma går det nog lika bra.
 
Sen har vi lite av varje, lotusfrön, foxnuts, torkade blomlökar och kanske något mer. Jag köpte en färdig blandning så jag är inte riktigt hundra på vad som är vad, luktar gott gör det i alla fall.
Vi slänger även med lite, ptja, vet faktiskt inte riktigt vad det är. Jag hittar inga tecken på förpackningen som jag kan läsa men det luktar lite lagom mustigt. Det låg bredvid jamsen i affären så jag tror att det kan passa ihop i soppa.
Näst sist ut är torkad longan. Longan är en frukt som påminner mycket om litchi både till utseende och smak men är en aning mindre söt.
Och sist av allt slänger jag med en näve quornbitar istället för kött.
 
1. Koka upp två liter vatten.
 
2. Tillsätt en näve av varje ingrediens.
 
3. Låt soppan sjuda i två timmar så att alla frön och nötter blir mjuka. Provsmaka och salta vid behov.
 
4. Färdigt!
 
Eller nja, någon soppa blev det ju inte, men väl en otroligt matig gröt som medförde en förvånandsvärt stark mättnadskänsla. Det här med proportioner är inte lätt, jag skulle nog rekommendera en viss återhållsamhet beträffande mängderna om ni vågar er på den här rätten, katten vad allt svällde i grytan.
 
I morgon återkommer jag med ett nytt projekt som förhoppningsvis motsvarar mina förväntningar i högre grad än "soppan".
Stay tuned.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0