src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Okonomiyaki

Okonomiyaki är japansk vardagsmat, med andra ord lätt att laga utan mycket krångel. Rätten påminner om vår raggmunk och bjuder in till att slänga i lite av varje som ligger i kylen och skräpar. Eftersom jag är vegeterian kommer min variant bli en aning fattig då alla recept jag sett innehåller massa djur som en gång levt i havet, så om du äter kött och fisk så är det fritt fram att experimentera. En av de viktigaste tillbehören är Okonomiyaki-sås som jag skrev om ganska nyligen när jag lagade Yakisoba.
 
Förutom såsen bör man även ha majonäs till, men jag orkade inte röra ihop en ikväll. Istället rörde jag ut en rejäl klick dijonsenap och en skvätt soya i creme fraiche.
 
Dags att blanda smeten. Smeten innehåller ganska mycket vitkål och trots att det inte står i nått av recepten jag sett så börjar jag med att steka den strimlade vitkålen.
 
Resten av smeten rörs ihop av:
 
4 dl vetemjöl
2 stora ägg
2,5 dl vatten
1 rejäl nypa hackad inlagd-ingefära
 
När allt är ihoprört är det bara att pysa i smeten i en stekpanna, den här laddningen räckte till fem plättar och var lagom till två personer.
 
 
När väl plätten är färdig så är dags för pålägg. Några klickar majonäs, eller senaps-creme fraiche i det här fallet, okonomiyaki sås, lite inlagd ingefära och pulvriserad nori (sånt sjögräs man har runt suchi). Resultatet, fantastiskt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0