src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Seitan

 
 
Dags för lite experiment igen. Seitan är ett substitut för kött påhittat av budhistmunkar någon gång för länge sedan. Grunden är en vetemjölsdeg som man sköljer tills det bara är gluten kvar. Jag har prövat detta några gånger med olika recept i grunden, men misslyckats totalt. Här följer mitt eget recept där jag lärt mig av misstagen.
 
1. Blanda degen
 
Gör en deg på 5-6 dl vetemjöl och 2 dl vatten. Knåda den ordentligt, d.v.s. i 10 minuter, annars riskerar degen att försvinna när vi kommer till steg 2. När degen är klar lägger vi den i en bunke med vatten och låter den vila i 2-3 timmar.
 
2. Tvätta degen
 
Börja nu knåda degen i bunken. Ganska snart kommer vattnet vara mjölkvitt av stärkelse och då är det dags att byta vatten. Håll på tills det är en seg och trådig massa kvar som inte längre innehåller någon stärkelse, det kommer krävas uppemot 10 vattenbad. Lägg nu klumpen som blir kvar i en bunke eller ett fat och låt den vila en stund.
 
3. Koka
 
Jag har förberett ett spad med en skvätt soya, några bitar ingefära och lite nerskuren vitlök. Låt spadet sjuda upp, inte koka, och lägg sedan i klumpen efter att ha skurit den i lagom stora bitar. Om bitarna får koka blir de luftiga och fluffiga, vilket inte är meningen, se därför till att spadet inte kokar upp. När bitarna flyter upp till ytan kan de få sjuda några minuter till innan de är färdiga. Ta upp och låt svalna.
 
4. Marinera
 
När bitarna svalnat la jag ner dem i en bunke och blandade ner en rejä lnypa pannsalt, pulvriserad nori, en skvätt risvinsvinäger och lite olivolja. Nu får bitarna stå i kylen några dagar så får vi se om de går att äta.
 
Jag återkommer med resultat.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0