src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Dagens misosoppa - sushisoppa?

Dagens soppa har säkert något tjusigt namn men jag kallar den kort och gott för sushisoppa. Inte för att den innehåller sushi utan för att de brukar ha den som förrätt på sushihak. Grunden är en ljus miso och en dashi med hör och häpna, riktig bonito i. Som jag nämnt tidigare så äter jag inte fisk, men i små mängder så tycker jag att det faktiskt kan smaka ganska gott. Det jag har svårast för är konsistensen men eftersom fisken här (boniton) bara är en ingrediens i buljongen går det bra (för den nyfikne är det alltså ingen fisk i sushin heller, bara tofu, avokado och gurka). En annan ingrediens som krävs och som kan vara svår att få tag på är algen wakame. Om du hittar en förpackning ser denna alg ut ungefär som te, men när de små torkade flagorna läggs i vatten sväller de ganska rejält så det är lätt att råka ta för mycket. Algen har en väldigt mild smak och skulle i princip kunna användas på samma sätt som spenat.
 
Soppan tillreds som följer:

1. Koka upp 1,5 dl dashi och rör ut en sked ljus miso i buljongen.
2. Slå upp i en mindre skål.
3. Tillsätt en nypa wakame och tre nypor salladslök.
4. Låt stå någon minut innan servering så att wakamen får svälla.
5. Soppan avnjuts med fördel tillsammans med sushi.
 
Notera wakamen nere till vänster i bild
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0