src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Retron 5 Extended Thoughts

Som jag skrev för några dagar sedan så är Retron 5 ingen direkt nyhet. Den har funnits ett tag och de som är nyfikna har nog redan läst sig mätta, men å andra sidan kanske det trillar in någon här på bloggen som inte har hört om maskinen tidigare, så låt mig dela med mig av mina tankar.
 
 
Till att börja kan vi ju klargöra vad Retron 5 är för något. Det är en retro emulerings-konsol vilket innebär att maskinen emulerar en rad olika äldre system. Det finns liknande maskiner på marknaden men de flesta är hårdvarukopior, på så sätt att de är byggda att efterlikna en eller flera förlagor. Den här maskinen har ett operativsystem och när man stoppar i en spelkasett "dumpas" den till ram-minnet på maskinen. När man sedan startar spelet så läser ett program informationen ur maskinens minne istället för att använda kassetten och programmet "uppför sig" som om det vore hårdvara, d.v.s. emulerar. Mycket mumbojumbo kanske, men vad det innebär är att operativsystemet puttrar på i bakgrunden och kommer ihåg inställningar du har gjort för handkontroller, ljud, bild o.s.v. Jämför om du vill med Wii virtual console eller att spela ett nedladdat PS1 spel på en PS3:a.
 
 
(Rant Alert, om du inte är irriterad eller på dåligt humör hoppa över följande stycke)
 
Kontrollen som följer med systemet är byggd för att, nästan, passa i ett fack längst bak på konsolen, och där får den gärna stanna eftersom den inte passar överhuvudtaget i händerna. Den är trådlös och det går att ansluta fyra kontroller samtidigt, ifall man har fyra ovänner vars händer man vill permanent demolera. På ovansidan finns R och L-knappar vilka behövs till Snes och Gameboy Advance spelen. Knappsatsen för höger tumme fungerar bra både i egenskap av GB, GBC,GBA, NES och Famicoms A och B-knapp, ifall man placerar tummen över de mörkgrå knapparnas centrum duger de gott som substitut för Snesens ABXY konfiguration. Med tummen på den nedre av de mörkgrå knapparna, den knapp som är försedd med en nedåtpil, kan knappen ifråga i kombination med minus och högerpilen tillsammans utgöra Sega MDs A, B och C knappar. Om man så till sist nyttjar alla knapparna samtidigt duger de gott som substitut till Segas sexknappars fightingkontroll. Förutom Start och Select finns även en knapp som för en tillbaka till huvudmenyn och ytterligare två knappar som kan förses med olika för denna konsol specifika funktioner, t.ex. fånga en screenshot när andan faller på. Till sist kommer vi bort till vänstertummens domäner, och vad hittar vi här? Om vi har en konsol som emulerar en lång rad konsoler som alla hade en sak gemensamt, D-paden eller styrkorset om du vill, vad kan det vara lämpligt att utrusta handkontrollen med. Jo ... en analog styspak ??? Vilken inte fyller någon som helst funktion med tanke på att inget av spelen till någon av konsolerna som emuleras stödjer en analog funktion. Resultatet blir en superkänslig, fladdrig, spak som är precis omöjlig att spela med.
 
(Rant Over)
 
Men, kanske är denna kontroll riktad till en liten yngre publik som vuxit upp med analoga spakar under tummarna, vad vet jag? Lyckligtvis slipper man använda den hopplösa kontrollen eftersom det går att koppla in både NES och Snes kontroller såväl som Mega Drive-kontroller (koppla in går bra, tyvärr funkar däremot inte MD-kontrollen av någon anledning med konsolen, men en Genesis-kontroll visade sig funka bra).
 
Så vidare till spelen, och hur allting funkar, om det funkar? Funkar gör det, om än lite knackigt mellan varven. Om vi börjar med Gameboy Advance-porten så stödjer den förutom GBA även Gameboy och Gameboy Color. Vid något tillfälle har konsolen hängt sig när jag prövat GB-spel och den primitiva grafiken ser lite lätt vulgär ut i kraftig uppförstoring och jag får nog säga att jag föredrar bilden man får då man använder en Super Gameboy tillsammans med ett Snes framför detta. GBA ser däremot fantastiskt ut, speciellt om man lägger på något av de tillgängliga filtren då färgerna annars kan se lite bleka och urtvättade ut. Jag har många gånger tänkt att grafiken i en del GBA-spel är näst intill bortslösad på den lilla skärmen och nu kommer de till sin rätt. Nämnas bör dock att minnet på de spel jag prövat har blåsts ut fullständigt.
 
Castlevania Circle of the Moon i all sin prakt

Vidare till Famicom, där allting funkar ganska bra. Vissa funktioner försvinner av naturliga skäl, t.ex. så finns det ju nu ingen mikrofon i andra handkontrollen och extentionsporten saknas, det går av förklarliga skäl heller inte att koppla in ett Disk System, då konsolen som sagt "laddar ner" all information från aktuell spelkasett och disksystemet hämtar information från disken då informationen behövs. Gemensamt för alla portar undantaget GBA är att man får ta i så att det svartar för ögonen för att få loss kasetten. På riktigt alltså, att man får ta i så det svartar, och jag tror varje gång att antingen kasetten eller konsolen ska gå sönder. Konsolen känner igen många spel och skriver ut spelets titel på t.ex. screenshots, vilket är trevligt, men när jag arbetar mig igenom mitt bibliotek av japanska spel så känner konsolen inte igen alla titlar. Detta  i sig är varken förvånande eller särskilt beklämmande men när det varje gång jag stoppar i en okänd kassett dyker upp ett varningsmeddelande blir det irriterande i längden. De enda egentliga bekymmer jag har stött på är att något spel vid något tillfälle har fått  vissa sprites utbytta, men annars flyter det på bra. 
Twin Bee med mystiska sprites
 
NES, Snes och MD funkar fint. Mega Drivens grafik hamnar på sätt och vis lite i kläm då den inte är lika enkel som NES men heller inte i närheten av lika rik på färgnyanser som Snes. I många spel blandas två färger enligt systemet varannan pixel för att skapa skuggor eller nya nyanser och det funkade fint på en gammal Crt TV där färgerna flöt ihop. När man nu istället får bilden i full HD så blir grafiken plottrig och grötig.
     Lite förvånad blev jag när jag prövade några stycken spel som använder lite olika specialchip för att förbättra ljud och bild på olika sätt. De här spelen har tidigare varit besvärliga eller rent av hopplösa att få att funka på rätt sätt på annat än maskinen de är byggda för men här funkar de faktiskt perfekt.
 
Tre spel med specialchips, alla funkar utan bekymmer
 
Så, vad tycker jag, rekommenderar jag den här maskinen? Ja, kanske, beroende på vad du ska ha den till. Om man är ny inom retro så är det här ett bra ställe att börja då man får tillgång till tusentals spel utan att behöva köpa in de sju olika konsoler som här emuleras. Har man lite ont om plats kan den här lådan också vara till nytta, speciellt då den är regionsfri och alltså ersätter låt oss säga inte bara en utan tre Super Nintendon o.s.v. Så ifall man inte är tillräckligt mycket hipster för att vägra befatta sig med HD så funkar denna konsol faktiskt. Jag skulle inte kunna tänka mig att skiljas från mina riktiga konsoler, men som komplement till vardagsrummet funkar Retron 5 bra.
 
Och, kontrollen jag ondgjorde mig över i början funkar faktiskt ganska bra till Star Fox och Space Harrier...

Kommentarer
Postat av: Rikard

Jag har kikat efter konverterare som omvandlar scart/RGB till HDMI. Alla konsoler har dock inte samma output, så bildkvalitén lär ju variera. För de berörda formaten så skulle en Retron 5 lösa det problemet. Konsolen verkar trist nog vara rätt hopplös att få tag på just nu, inrikes i alla fall.

Svar: Jag beställde direkt från Hyperkin, tog en faslig tid, men om man inte vill köpa tokdyrt av en reseller är det nog bästa alternativet.
Bera

2014-09-18 @ 21:31:02
Postat av: Rikard

Det är sant, dock så finns konsollen inte i lager och det framgår inte om/när det ska produceras fler.

2014-09-21 @ 00:09:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0