src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Bera loves Candy 2.4

 
 
Mer snask på gång. Dagens paket är jag riktigt nyfiken på.
 
Till en början ser det ut som ganska anspråkslös vitchoklad med lite fyllning men när jag började krångla med texten väcktes mitt intresse.
 
Till att börja med så är namnet på produkten "målat med pensel" vilket ställer till det ganska mycket för en stackars gaijin som jag. Texten blir i min översättning "mitsu kinako" eller honung pulver, vilket inte säger särskilt mycket. Över på högra sidan står det "torori kuromitsu" vilket med lite fantasi, och möjliga misstag, går att uttyda till krämig svart honung. Slutsasten blir att jag inte har en aning vad paketet innehåller. Ytterligare en ledtråd går att hitta i texten "kinako choco", eller pulver-choklad, vilket ter sig lika obegripligt som allt annat. Efter lite research baserat på antagandet att きなこ, eller kinako, betyder något annat än pulver verkar det som att kinako i detta sammanhang är en slags rostat soyamjöl med en mycket distsinkt smak vanlig i japanska efterrätter. Svart honung tror jag efter lite snurrande på japanska recept-sidor är bränt socker, dags att öppna paketet och ta reda på hur det ligger till.
 
 
Liksom vikten på paketet har skvallrat om så är det ganska lite innehåll, varje bit förpackad för sig. Känns lite exklusivt det här.
 
Den lilla biten som kryper fram ur paketet luktar som vitchoklad, men med en nötig ton. Färgen är lite mörkare än vad man kunde väntat sig från en vanlig vit chokladbit och ytan känns inte lika fet. Dags att smaka.
 
Det smakar soyamjöl, och den potentiellt svåra smaken flukuerar mot sötman och den brända tonen i botten på paletten. När chokladen smälter undan sipprar fyllningen med en betydligt mustigare och djupare muskavdoartad sötma fram och blandar sig med nötigheten och till sist finns där kvar en aning sträv nyans av det lätt nötiga rostade mjölet istället för den feta sötman annars associerad med vitchoklad.
 
Det har var gott, rent av riktigt gott. Blandningen och balansen mellan alla de olika smakerna är något unikt och i godissammanhang sofistikerat på samma sätt som mörkchoklad i de övre prisklasserna. Det här skulle slå fisförnäma chokladentusiaster med häpnad. Nämnas bör att jag har en hög tolerans för soyabönsprodukter och att du nog ska undvika dessa godbitar om du som så många andra tycker att soyamjöl "smakar lite underligt". Riktigt smaskigt det här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0