src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

castlevania Curse of Darkness

Hej på er, och nej, jag ska inte återuppta min första fasta feature: Manga Monday. Jag gör ett litet inslag som ett led i mitt Castlevania spelande då nästa spel på min lista föregås av en mangaserie med bakgrunden till spelet.
 
Just de här båda böckerna tillhör den avdelning av min hylla med lite mer patina, de har nämligen tidigare stått på ungdomshyllan hos Tillsonburg Public Library.
 
 
I den första boken får vi träffa nunnan Rosalee och den unge pojken Ted. Rosalee har nyligen tagit hand om en skadad främling och Ted är orolig för hennes säkerhet, och det med rätta. En mörk och stormig kväll dyker det nämligen upp en varulv som fått upp främlinges doft. Främlingen, som vi får veta går under Hector, visar sig till en början vara motvillig till att strida trots att han är beväpnad, men när Ted ber honom rädda Rosalee släpper han lös en demonisk stridskraft.
 
Vi får även följa Isaac, en av Draculas generaler, som har gett sig ut på jakt efter Hector. Från denna källa får vi även veta att Hector tidigare också varit varit general i grevens armé men att han försöker gömma sig.
Hector
 
Stilen är mörk och ödesmättad och handlingen i boken går på sparlåga. Framförallt presenteras de olika karaktärerna, i ett virvel av höstlöv, korpfjädrar, oväder och religösa byggnader. Serien vilar tungt på den redan i Castlevania etablerade gotiken. Hector och Isaac framstår båda som kraftfulla och mystiska men viktigare är de mänskliga karaktärerna. De enkla byborna i serien påminner läsaren om att historen tar plats bland människor och att Draculas ondska inte bara har konsekvenser för de hjältar som utmanar honom, vilket av förklarliga skäl är fokus för spelen i serien.
 
I den andra boken följer en bitter strid mellan de två före detta vännerna Isaac och Hector. Hector tror att han har vunnit men Isaac tar sig från platsen svårt sårad, men i livet. Under tiden har en vampyrjägare, Ralph Belmont (från 3:e spelet), tagit sig fram till Draculas slott och besegrat honom medan generalerna var borta.
 
Vi får tillbakablickar till Hectors dystra barndom vilka visar orsakerna till att han bestämde sig för att ansluta sig till Dracula och vi får följa hur han lågsamt återanpassar sig till människornas värld. Efter några år börjar han till och med känna sig lycklig tillsammans med Rosalee men säg den lycka som varar, Isaac planerar nämligen sin hämnd.
 
Och ungefär där är 2:a boken slut. Mig veteligen kom aldrig 3:e boken ut vilket är beklagligt för så här långt in i historien börjar det bli riktigt intressant. Jag återkommer om spelet.
 

Kommentarer
Postat av: Rikard

Jag har inte läst dessa men med tanke på vad du berättar om 2:a bokens slut och hur spelet Curse of Darkness börjar så verkar ju utrymmet för en tredje bok däremellan ganska litet.

Svar: Jo, man missar ju inget på så sätt. Det står i slutet av boken att det skulle komma en till och den kanske var tänkt att följa Ralph Belmont eller nått.
Bera

2014-02-06 @ 21:38:40
Postat av: Rikard

Jag visste först inte vem Ralph var, men en googling senare förstod jag att det är samma Belmont som här i väst heter Trevor.

Svar: Ja, sorry, jag har bara 3:an till Famicom och nu när jag kommit en bit i spelet Curse of ... så heter han ju Trevor.
Bera

2014-02-09 @ 18:01:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0