src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

RX-78-2 & Char Custmize ZAKU II

 
Jag har återkommit till Gundam lite nu och då på senaste tiden, senaste gången här då jag även filmade monteringen av en modell och här där jag skrev något mer om vad Gundam är för något. Allting har lett fram till monteringen av de två modeller jag har petat ihop idag. I alla fall för en gamling som mig som framförallt har starka band till orginalserien känns det lite extra tillfredsställande att få bygga ihop hjälten och antagonistens mecha.
 
Först ut är Chars special Zaku, och jag lovar den ser mycket bättre ut i verkligheten, idag har mina kamerafärdigheter verkligen nått ett lågvattenmärke. Men, trots det har vi här hjältens största motståndare: Char. Det är fel att säga att han är en skurk eller att han är ond, likt hjälten Amuro gör han vad han kan för att slåss för den sida han hamnat på i kriget och varje avsnitt liksom laddar mot det ögonblick då hans vinröda Zaku dyker upp.
 
Modellen skiljer sig på några punkter från en reguljär Zaku, se framförallt de nedre bensköldarna, jet-packen och huvudet. Vad beträffat monteringen så är de identiska och modellen pusslades ihop på rekordtid.
 
 
Höjdpunkten är naturligtvis Amuros RX-78-2, som är en fantastisk modell även om den knappt syns på bilden. I förhållande till en kraftigt bepansrad och förhållandevis robust Zaku är RXan nätt och mer atletiskt byggd och framstår som värdig en hjälte.
 
Sveper vi runt till ryggen så syns även här ett jet-pack och handtagen på de båda energisvärden som sticker ut längst upp. Trots att jag inte lagt någon tid på att städa upp efter gjutningen syns knappt några misstag och springorna mellan panelerna är helt klart mindre än på de flesta färdigmonterade leksaker som finns att köpa.
 
 
Skölden går att ta av och fästa på ryggen och pickan kan då bytas ur mot ett av svärden. Jämfört med modernare modeller så är höftpartiet och benen ganska stela vilket gör de fräsigaste stridsposerna svåra, men återigen, för något jag nyss byggde ihop själv så är modellen makalös. Så, det enda som återstår är att plocka ihop alla modellerna och återksapa någon av alla strider från den första serien ... vilket jag naturligtvis inte kommer göra, eftersom jag är vuxen och så ... hrhm.
 
Moeagare moeagare moeagare Gandamuuuuuuu!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0