src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Svenska folksägner - Bengt af Klintberg

Ibland, beroende på hur mycket ork det finns, kan en roman kännas lite för mycket att ge sig på. Ibland är jag helt enkelt sugen på något kortare och mer lättsmält. Lite varstans i bokhyllorna gömmer sig böcker som innehåller kortare sagor och berättelser eller längre verk vars indelning naturligt faller in i kortare episoder. Idag vill jag tipsa om en bok som jag då och då plockar fram och bläddrar lite i: Svenska folksägner av Bengt af Klintberg.
 
Första gången jag läste något av Klintberg så var det Råttan i Pizzan, en bok som jag tror fanns i nästan varje hem i början på 90-talet. Om du har missat den, eller "uppföljaren" Den stulna njuren, så är de samlingar av moderna vandringmyter. Lagom osannolika och kittlande för fantasin och roliga att återberätta för kamrater. Svenska folksägner kom betydligt tidigare och återger strax över 400 kortare sägner ordnande tematiskt under begrepp som "skogsrå" eller "bortbytingar". De olika sägnerna är nedtecknade efter muntlig återgivning så de är rika på dialektala uttryck och äldre ord som vid behov får en förklaring via fotnot. Efter varje berättelse framgår i vilket landskap och på vilken ort den är hämtad så det smäller extra högt när man springer på en gammal sägen som berättar om en plats man besökt. Eftersom Klintberg är etnolog så finns ett rejält etablerande kapitel i boken där han beskriver sägnernas uppkomst, funktion och sammanhang och i slutet av boken finns kommentarer till de sägner som återges. Så, boken kan användas i studiesyfte, jag använde den själv ett antal gånger vid högskolan, men kan även läsas enbart som upplevelse eller som inspiration för rollspel.
 
Du hittar boken hos Bokus eller Adlibirs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0