src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

TMNT

 
 
Jag tror året var 1990, jag och min familj åkte på semester till England och resan satte djupa spår i mig. Idag undervisar jag i engelska och en stor del av det kulturutbud jag konsumerat har varit från England. Den mest omedelbara kulturförändringen för mitt tio-åriga själv skulle dock i och med resan komma från ett helt annat håll, i vartenda skyltfönster fans under resan någon form av produkt prydd av de nu välkända ninja sköldpaddorna. Här hemma i Sverige hade fenomenet inte tagit fart än och när jag kom hem och pratade oavbrutet med mina kamrater om fräsiga sködpaddor med svärd möttes jag av väldigt lite förståelse, men efter ungefär ett halvår dök serien upp på TV och leksaksbutikerna svämmade över av turtles. 
 
"Heroes in their half shells ..."
 
Jag kan inte påstå att sköldpaddorna är något jag burit med mig under åren, ganska snart tröttnade jag, liksom de flesta av oss här i Europa. Jag har nyligen börjat titta på den nya serien från Nickelodeon med ungarna och den är riktigt trevlig, och ligger närmre den ursprungliga serietidningsförlagan än den TV-serie jag själv växte upp med, men nog om det. Ämnet för dagen är kloss-versioner av de fyra hjältarna.
 
 
Om vi börjar med Donatello och Raphael så ser vi att figurerna är i stort sett identiska förutom färgen på ögonbindlarna och vapnen. Benen är väldigt korta, kroppen är tydligt uppbyggd kring skalet och bälte, ben- och arm-bindlar syns tydligt. Huvudet är tydligt skulpterat med ögonbindel och ett bistert ansiktuttryck. Jag är osäker på vilken itteration av serien figurerna representerar, i all enkelhet är de kanske generiska gestaltningar av sköldpaddorna.
 
 
När jag byggde Leonardo och Michelangelo hade jag hunnit bli lite rastlös, så vissa avvikelser i konfigureringen av armar och ansiktsuttryck smög sig in. På Leo försökte jag mig på de tomma, hårdkokta, antihjälte-ögonen från seriens ursprung och på Mike försökte jag mig på en överraskad min, men den landade snarare på dyster. I bakgrunden ser ni även lite av detaljerna på ryggen och ögonbindelns knut på Raph. Figurerna är trevliga och detaljerade med en tydlig känsla för dimensioner och volymer ... Turtle Power!
 

Kommentarer
Postat av: Festklänningar

Hej igen! Nu har jag kollat med mjölkköket på en neonatalavdelning och barnläkaren där. De sparar ersättningen i 24 timmar i kylskåp, förutsatt att vattnet är kokat innan. Annars håller färdigblandad ersättning 7-8 timmar, alltså på ett ungefär som det står på ersättningspaketen. Det bästa är att alltid smaka innan själv om man tar färdigblandad ersättning som man sparat och gjort i ordning tidigare. Kommer skriva ett blogginlägg om detta också! Tack för att du gjorde mig uppmärksam på detta!

Svar: Huh?
Bera


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0