src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Broforce

 
Det är inte särskilt ofta jag ger mig på något nytt spel numer, i mina ögon kan ett "nytt" spel ofta vara 5-6 år gammalt, men idag har jag hittat något som slår det mesta. Från en studio under namnet FreeLives kommer Broforce som är en klassisk run n' gun där precis allting lyckas klaffa. Den mest uppenbara jämförelsen jag kan komma på är med klassikern MetalSlug med skillnaderna att man här inte kan skjuta mer än framåt och att precis allting i spelet kan skjutas i småbitar. 
Judge Dredd kämpar sig genom en jungel omgiven av explosioner
 
Liksom i MetalSlug hittar man längs vägen fångar som man befriar men här erbjuder varje räddad fånge ett extra liv och ett byte av karaktär, spelet är nämligen uppbyggt kring filmhjältar från 80- och 90-talet. Till en början känns det märkligt att behöva byta gubbe mitt i spelet för att få ett extra liv, då varje karaktär har olika egenskaper, men ganska snart blir det tydligt att det är detta som är spelets catch. Som spelare tvingas man improvisera, tänka till ordentligt och experimentera en hel del för att kunna utnyttja den inevarande karaktären maximalt under rådande omständigheter. Terminator är långsam och seg men har en enastående eldkraft, Judge Dredd är lite snabbare och kan skjuta styrbara raketer, Snake Plisken är snabb och vig och kan kasta brandbomber, och så vidare. Om man fick välja mellan de upplåsta gubbarna så hade det nog ganska lätt blivit att i alla fall jag hade hållit mig till en bra all-roundare, som John McLane eller Rambo, men eftersom slumpen avgör vilken karaktär som kliver in på banan så blir upplevelsen mer dynamisk. Det är lätt att ha en plan för hur en boss bäst skall bekämpas men om "fel" karaktär dyker upp behöver planen revideras, fort!
 
Rambo har precis fått in dödsstöten mot en av spelets bossar
 
Liksom MetalSlug är bossarna rejält tilltagna med fräsiga sprites och det är gott om partikeleffekter när blod och gnistor yr över skärmen. Tidigt i spelet kan man ganska lugnt ta sig framåt men snart tvingas du att ständigt utmana ödet då byggnaden du befinner dig i rasar samman kring dig eller då bron du tänkte kila över rasar samman. Banorna innehåller fällor som taggar och minor men det största hotet är det faktum att precis allt kan rasa sönder. Ofta kan du använda det till din fördel men lika ofta ställer det till förtret och sätter dina platformsfärdigheter på prov. Det kaos och den oförutsägbarhet som uppstår påminner om Worms men i ett betydligt högre tempo.
 
En bit in i spelet låser man upp inte bara de båda bröderna från Boondock Saints utan även Billy Connolly
 
Om du föredrar multiplayer framför singelplayer så finns det att tillgå, men det är inget jag har prövat då jag har fullt upp att hålla koll på mig själv i allt kaos. Spelet befinner sig i beta och flera banor finns att pröva gratis i en light-version av spelet på hemsidan i länken ovan, antingen via nedladdning eller direkt i webbläsare. Gillar du run n' gun så kommer du inte bli besviken, och om du hade en favorithjälte från en film eller serie under 80- och 90-talen så är det god chans att hen dyker upp här ... och Just det! "Klarat banan"-musiken påminner å det bestämdaste om ledtemat från Power Rangers, bara en sån sak.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0