src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Linda och Valentin

I samma byggnad som den låg- och mellanstadieskola jag gick på fanns ett bibliotek. Någon gång i veckan gick hela klassen dit, brottades lite i sofforna, bläddrade lite i böckerna och återvände med varsin bänkbok. Ungefär en gång i veckan följde jag med min mamma eller pappa till samma bibliotek utanför skoltid och hade då mer tid att faktiskt hinna undersöka hyllorna och lådorna på egen hand. Biblotikarien kom ibland smygandes mellan hyllorna och frågade vad jag tyckte om böckerna som precis lämnats tillbaka, frågade vad jag var sugen på att läsa härnäst och kom efter en stund tillbaka med några stycken rekommendationer som han talade varmt om. När jag kom upp i 11-12 års åldern blev jag ett slags pilotprojekt för biblotikarien. När en sändning med nya böcker dök upp lät han mig läsa några valda volymer först av alla och bland annat baserat på mitt utlåtande placerades sedan böckerna på lämplig hylla med avseende på genre och målgrupp. Tillsammans med två läsande föräldrar så tror jag att denna biblotikarie la grunden till mitt intresse för litteratur.
     Ett av mina starkaste minnen från biblioteket var ett antal lådor fyllda med seriemagasin. Förutom några volymer av Rolf Gohs så var innehållet uteslutande frankobelgiskt: Asterix, Tintin, smurfarna, Starke Staffan, Spirou, Gaston ... jag tror ni fattar. En låda skilde sig dock från de andra, en låda som fröken någon gång på lågstadiet sköt undan från våra ivriga pojkfingrar med motiveringen att den innehöll serier för större barn. Gissa om det gjorde lådan mer eller mindre intressant? När fröken var distraherad, eller när jag var på biblioteket utanför skoltid var denna låda mitt primära mål. Förutom svartvita dystopier och något spiondrama så döljde det sig bland volymerna en serie som var fylld av fantasi, färg och äventyr; Linda och Valentin.
 
 
Just nu håller Cobolt förlag på att ge ut samtliga Linda och Valentin äventyr i hårdpärmsvolymer med tre äventyr i varje. För närvarande har tre volymer kommmit ut och ytterligare fyra är på gång. Serien är skriven av Pierre Christin och tecknad av Jean-Claude Mézières, två pionjärer inom både serier och sci-fi. De båda fransmännen lärde känna varnadra som barn i skyddsummen under andravärldskrigets bombräder och hamnade långt senare i amerika när de under mitten av 60-talet törstade efter nya kulturintryck. Där någonstans, i ett annat land, i en ny kultur som bubblade av medborgarrättsrörelser, rockmusik och beatniks började de båda vännerna skissa fram sin unika idé om en framtid där människan tagit klivet ut i rymden.
 
Se bilden uppe till vänster, visst påminner det om cantinan från A New Hope
 
Serien är fylld av främmande planeter, unika kulturer och exotiska miljöer, man behöver inte bläddra länge förens tankarna vandrar iväg till Star Wars, om det betyder att Georg Lucas läst serien och blivit inspirerad eller om det beror på att respektive upphovsmän hämtat inspration från likartade kulturuttryck vet jag inte, men jag tror att ett SW-fan har mycket att hämta här. Serien handlar om två rumstids-agenter, Linda och Valentin, som på uppdrag av Galaxity reser runt på olika uppdrag i främmande miljöer. Vissa äventyr handlar om att överkomma hinder och mynnar ut i strider men de flesta har obetydliga eller rent av inga inslag av direkt action. Istället kretsar mycket av dramatiken runt dynamiken mellan Valentin som försöker att följa order så väl som möjligt och den idealistiska Linda som drivs av rättspatos. Genom äventyren avhandlas ämnen som miljöförstöring, kapitalism, slavhandel, könsroller, krigsromantik, moderniseringens undanskjutande av ursprungsbefolkningar och mycket mer. För att vara en frankobelgisk skapelse ges förvånansvärt lite utrymme till slap-stick och roliga ansiktsuttryck, serien har en aningen mer seriös framtoning som ger tyngd åt de sociala-aspekter som behandlas. För att göra ytterligare en jämförelse bekannt för en modern publik så skulle Avatar, med sina enastående miljöer, en utvecklad utomjordisk-kultur och konflikten mellan ursprungsbefolkningen och människors vinstintresse kunna vara hämtad direkt från ett Linda och Valentin album.
 
 
I den första samlingsvolymen ingår äventyret De Onda Drömmarna som inte tidigare har funnits översatt till svenska. Jämfört med senare äventyr är det ingen höjdare och både stilen och berättandet upplevs som lite naivt, men historien berättar hur Linda och Valentin möttes för första gången vilket naturligtvis är intressant för ett fan av serien. Förutom äventyren innehåller varje volym rikt med intervjuer, tidiga utkast, artiklar och annat intressant material om serien och serieskaparna. Om ni inte redan har gissat det så gillar jag de här serierna och jag kan verkligen rekommendera dessa samlingsvolymer. Fantastisk läsning!
 
 
Böckerna finns på Bokus och Adlibris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0