src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Linda och Valentin: samlade äventyr 4

 
I våras skrev jag om Linda och Valentin och de tre första samlingsvolymer som kommit ut. Nu har volym fyra kommit och seriens lättsamma ton och äventyrsfyllda handling har tagit ett steg tillbaka för ett långsammare och mer allvarstyngt berättande. De fyra album som ryms i voymen är Tåg till Cassiopeja, ta plats, Tåg från Brooklyn, slutstation kosmos, Spöket på Inverloch och Hypsis blixtar. Tillsammans utgör de två längre berättelser som till största delen utspelas på jorden under 80-talet då albumen först publicerades. Flera tidigare karaktärer återkommer, bl.a. shingouzerna som är näst intill besatta av att bedriva byteshandel med alltifrån rusdrycker till topphemlig information. 
 
Handlingen i de båda berättelserna är på många sätt mer jordnära, både bildligt och bokstavligt, med tanke på att de utspelar sig i europa. Samtidigt så är de stora frågorna större och tyngre och behandlar tidsparadoxer och i slutändan hela den uppbyggda världens existens. Som liten förstod jag aldrig den övergripande handlingen, men de varelser och monster som dyker upp i berättelserna tycktes mig ännu mer fantastiska då de visades upp i ett bekant sammanhang. Speciellt en rad scener ur det första albumet Tåg till Cassiopeja, ta plats sitter för alltid inpräntade i mitt medvetande då läsaren för första gången inkluderades i äventyren då tanken presenterades att både monster och rumstidsagenter i seriens verklighet faktiskt kunde resa till den verklighet jag som läsare befann mig i. På sätt och vis fråntas serien en del av sin magi, samtidigt blir den mer verklig. 
 
I slutändan är inte denna volym lika tidlös som sina föregångare och en hel del tid ägnas åt att kommentera dess samtid som idag känns ganska avlägsen. Här finns ändå gott om höjdpunkter och det känns uppfriskande att se stämmningsfyllda motiv från vår egen värld.
 
Du hittar boken hos Bokus och Adlibris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0