src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Inringad

Efter att ha lekt med min nya "vikingatida"-tärning så plockade jag nyligen på mig ett till "gammalt vikingaspel". Spelet kallas Inringad och har enligt tillverkaren en mångtusenårig tradition av att ha spelats runt om i världen. Jag har inte sett spelet tidigare och verkar inte hitta någon information om det någonstans. Spelplanens geometri påminner om Kvarnspel, som finns i mängder av varianter och likt Kvarnspel har varje spelare 9 pjäser som flyttas mellan hörnen på spelplanen. Det som skiljer är hur motspelarens pjäser elimineras, istället för att bygga sin kvarn på tre pjäser ska man här ringa in en motspelarpjäs från två sidor som i Othello, därav namnet Inringad.
 
I spelets första skede placeras pjäserna ut en och en och när alla pjäser är placerade på planen flyttas de en i taget från ett hörn till ett annat. Om du har spelat kvarn kommer du känna igen dig, men strategin att nässla sig in mellan motspelarens pjäser får du lämna bakom dig om du inte vill få alla dina pjäser ur spel. Likt Othello har du en klar fördel ifall du besitter spelplanens hörn. Om man när väl alla pjäser är ute lyckas ta mittenrutan kan man därifrån sakta pressa tillbaka motståndaren tills denne inte har något möjligt drag kvar. Händer detta har du vunnit, i annat fall vinner du när motspelaren reducerats till två pjäser.
 
 
Pjäserna är tillverkade i björk med inlagt renläder vilket även utgör spelplan. Detaljerna och de inbrända motiven är enkla och smakfulla och hantverket håller hög klass i all sin enkelhet. Spelet kommer likt Birrguu Matya hamna i närheten av mina "ute"-grejer då utseendet och de enkla mekanikerna passar bättre på en stubbe i skogen än på köksbordet. Hur gammalt och autentiskt spelet egentligen är vågar jag inte uttala mig om, men trevligt är det och eftersom bara naturmaterial använts skulle det säkert fungera väl i en lajv-miljö eller liknande. Trevlig hjärgympa för två spelare, som lämnar en doft av behandlat läder och en gnutta vikingatid på fingertopparna.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0