src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Retro Game Challenge 2

 
För någon vecka sedan skrev jag om Retro Game Challenge, ett spel som jag haft med mig i bakhuvudet sedan dess. Spelet var unikt, mysigt och utmanande och behandlade Famicom-eran med värme. I inlägget skrev jag att spelet byggde på ett japanskt TV-program som jag sedan dess letat reda på och tittat på, mycket. Programmet heter Game Center CX och i första säsongen besöker Arino olika spelföretag och pratar med skaparna bakom några av de största spelen någonsin. Vid något tillfälle under varje avsnitt så spelar han något av spelen de har pratat om och just det momentet visade sig vara det mest uppskattade hos publiken. Inför andra säsongen fokuserade de på denna aspekt och har sedan dess byggt varje avsnitt runt en spelutmaning. Kort sagt är serien fantastisk, ett smakprov från första säsongen hittar ni här
Arino från Game Center CX
 
Bara någon dag efter att jag skrev om det första spelet så släpptes en översättnings-patch till det andra spelet som aldrig gavs ut här borta i väst. Såååå, för (nästan) första gången så har jag inte en fysisk kopia av spelet jag skriver om. Patchen hittar du här, och för att spela det krävs ... att man utför lite pirateri här och där, det får ni lösa själva. I slutändan har jag inte särskilt dåligt samvete över detta, så spelet dels inte längre säljs och dels aldrig kom ut i Europa.
En mystisk lucka i hyllan
 
Så, spelet, är fantastiskt. Upplägget är identiskt med det första spelet men förutom spel till Famicom, eller Gamecom som den kallas i spelet, finns det spel till en tidig Sega-konsoll, till Famicom disk system och till både Gameboy och Gameboy color den här gången. Höjdpunkten och spelets klimax inträder när 16-bitars eran inträder och spelets motsvarighet till Super Nintendo blir tillgänglig. Spelet är fyllt med små detaljer om hur pojkarna sitter och längtar efter och gissar hur nästa system eller spel kommer vara, hur de jämför de olika konsollerna och spelen. Efter att motsvarigheten till Gameboy blivit släppt tillsammans med ett pusselspel dröjer det inte länge förens den spelkritiska mamman i spelet blivit helt uppslukad och spelar spelet dygnet runt.
Ett text-adventure spel till disk system
 
I det första spelet var det slugiltiga målet att klara alla spelen. Den här gången avslutas spelet med ytterligare en serie extra svåra utmaningar till varje spel. När man väl klarat spelet finns även en serie dagliga utmaningar samt en spelbutik man kan besöka och spela om spelen från det första spelet. Jag skulle lätt kunna skriva långa inlägg om vart och ett av spelen-i-spelet och påpeka likheter med verkliga spel eller berömma fiffiga spelmekanismer, men istället råder jag dig, se till att spela detta om du har möjlighet!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0