src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Pimp my Onigiri 3

Det var ett tag sedan jag lagade lite mat här, men med lite nya ingredienser kommer ny inspiration. Jag har kommit över lite olika sorters vinäger bland annat en umeboshi vinäger som förutom ume-plommon innehåller shiso-alg och havssalt. När riset är färdigt tillsätter jag en skvätt vinäger som har fått koka upp tillsammans med socker, som smaksättning till riset.
 
 
Nästa ingrediens är rödkål som i det här sammanhanget bara kommer användas för att ge färg åt anrättningen. Jag tog i all enkelhet ungefär en näve rödkål och kokade i tio minuter i ungefär en halvliter vatten. 
 
Efter att kålen avgett sin färg i vattnet lät jag riset svälla i det för att sedan kokas i det. Riset kan lukta lite av kålen under tillagningen, men får ingen smak alls. När riset var färdigkokt var det snarare lila än rosa, men när jag slog över vinägern ljusnade färgen. Efter detta rullade jag helt enkelt mina risbollar av det rosa riset, fyllda med umeboshi. För en lite utförligare beskrivning av detta steg kika här
 
Resultatet blir riktigt trevligt, ume-vinägern ger bollarna en riktigt trevlig karaktär och smaken blir förvånansvärt rik, speciellt som kontrast till mison. Vi får se om det blir några fler färg-kombinationer framöver.
F! Onigiri!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0