src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Onigiri revisited



Mitt förra onigiri experiment blev tillräckligt lyckat för att jag skulle bli sugen att göra om det, och med lite nya ingredienser redo tänkte jag ge en lite mer detaljerad beskrivning av processen. Here goes.

1. Skölj och koka sushiris, enligt anvisningar på paketet. 

2. Förbered fyllning. Till dagens bollar kommer jag använda (från vänster till höger) hackad kishu, rom och hackad ingefära.



3. Rulla bollarna. Den här gången använde jag mig av en vid kopp och började genom att knöla ut lite ris i botten för att sedan lägga i fyllningen och sist balta på lagom mycket ris ovanpå. Sedan gick det lätt att vända över bollen i handen och börja rulla den. Detta sätt var betydligt smidigare än att försöka varva ingredienserna direkt i handen. Se även till att tvätta av händerna ungefär var tredje boll för att inte bli för klabbig.

4. Forma bollarna. Varianten fylld med rom formade jag som en puck, detta kräver nog inga tydligare beskrivningar. De övriga bitarna formade jag till trekanter, vilket kräver att man vänder runt bitarna i händerna och knådar från olika håll. Använd tummarna för att hålla ihop bollen så att den fortfarande är platt och tryck med övriga fingrar och handlovarna (heter det så?) för att få fram vinkeln. Se till att ha rena händer annars blir det ett fasligt klabb, salta även handflatorna mellan varje boll.



5. Dekorera. På två av bitarna vek jag runt en bit nori (sjögräs) så att man har något att hålla i, detta efter att jag rullat/vänt bitarna i sesamfrön. Det klurigaste momentet är den tredje varianten som förses med ett litet nori kuvert/blöja. Det svåra är egentligen att klippa lagom stora trekanter av norin. När man väl lyckats förbereda en lagom stor bit nori vek jag den runt biten enligt bilderna nedan. Börja framifrån runt undersidan för att sedan vika fram de båda snibbarna runt sidorna på riset.




6. Profit!



De tre olika varianterna är "Kishu-boll i nori-blöja", "Ingefära-boll i mörka och ljusa sesamfrön med en aning för mycket wasabi" samt "Rom-puckar rullade i ljusa sesamfrön".



Resultat: Rompuckarna blev väldigt lyckade, sesamfrön och rom var en oväntad smaksensation, nästa gång ska jag nog salta romen en aning innan jag bakar in den. Kishublöjorna var riktigt goda samma kväll men nästa dag hade kishun tappat en del av sin smak. Istället för både sälta, sötma och beska var det bara sötma kvar. De var fortfarande goda men inte lika intressanta. Den sista varianten var god, men stark, väldigt stark. Möjligen bidrog ingefäran i mitten till den generella hettan en aning, men i övrigt märktes den inte. Så nästa gång blir det antingen mer ingefära eller mindre wasabiblandning.

Kommentarer
Postat av: sessy

Är det tång-kaviar?

Det sägs att "riktig" är betydligt saltare, det kanske kan förklara saltsituationen.

2012-05-15 @ 22:02:58
URL: http://sjomajlin.blogg.se/
Postat av: Bera

Jo, så är det. Jag har hört det från andra källor också så nästa gång blir det lite pannsalt nedrört i.

2012-05-16 @ 07:55:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0