src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Yoi

 
 
I somras skrev jag om kombucha och sedan dess har jag haft öron och ögon öppna efter denna svårfångade dryck. Det ryktas om ett bryggeri i Stockholm men i de hälsokostbutiker jag besökt har ingen hört talas om det. Så till slut dyker ett bryggeri upp bara någon mil hemifrån, från Bankeryd i Småland: Yoi.
 
 
Enligt etiketten är det inga tillsatser överhuvudtaget tillsatt till drycken, vilket är trevligt. De sorter jag smakat tidigare har varit smaksatta så en mer neutral grundsmak är trevlig som jämförelse. Drycken är dock sötad lite i överkant och har inte genomgått en lika kraftig jäsning som andra sorter. Jag saknar sticket på tungan av kolsyran och den vinägerlika eftersmaken, men det här är fortfarande fantastiskt gott. Kanske kommer just denna flaska från en underjäst sats, jag ska prova någon flaska till innan jag fäller en slutgiltig dom. 
 
Mycket trevlig dryck Yoi i Bankeryd, men lite minde socker och lite längre jäsning om det är möjligt.
 
 
 
 
Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0